RECENZE: Čechomor se mírně proměnil a natočil nejlepší album od desky Proměny

Vydáno 29.06.2011 | autor: redakce

Jak je důležité míti šikovného producenta! Pro album částečně natáčené ve Spojených státech sáhl Čechomor po v New Yorku žijícím skladateli, kytaristovi a producentovi Gerrym Leonardovi a výsledkem je jejich nejlepší nahrávka od dob silné a překvapivé desky Proměny.

RECENZE: Čechomor se mírně proměnil a natočil nejlepší album od desky Proměny RECENZE: Čechomor se mírně proměnil a natočil nejlepší album od desky Proměny


cechomorČECHOMOR
MÍSTEČKO
Universal
14 trax 


Opravdu dobrá práce! Už od zadumaného intra přecházejícho ve skladbu Čarovná, se dá tušit, že nás čeká jedno z nejzajímavějších alb tohoto roku. Franta Černý je zjevně v dobré hlasové formě, housle Karla Holase kreslí vábivé zvukové obrazy a kapela stále nachází textové perly v lidové tvorbě (Vojenský mundury), přestože si v některých případech píše slova sama.

Trefou do černého (ne Franty!) je pak spolupráce s hostujícími zahraničními hudebníky, kteří zásadním způsobem ovlivnili nový, svižný a tvrdší zvuk nahrávky. Však se také jedná o výrazné osobnosti - baskytary se chopil Tony Levin, muzikant, který hrál mimo jiné s Peterem Gabrielem nebo King Crimson. Za bicí nástroje a perkusy usedl Doug Yowell, hudebník z okolí Suzanne Vega. Pět skladeb jako zvukový inženýr míchal Kevin Keelen, který spolupracuje s kapelou U2 nebo zpěvačkou Kate Bush.

Samostatnou kapitolou je pak lídr slovenských IMT Smile Ivan Tásler, autor a interpret skvělé titulní skladby. K pestrému, ale přesto sevřenému repertoáru desky přispěl i písní Andulka, v níž z lidovky se svým nezaměnitelným hlasem udělal takřka alternativní rockovou pecku.

Čechomoru vůbec prospělo rozhození pěveckých rolí mezi více lidí. Martin Hrbáč se hezky zhostil svého partu v Brodil Janko koně, skladbě, v níž se až minimalistické smyčce v úvodu rozjedou do skočné střední části. Dobře si poradil i s Kněždubskou věží, lidovce s kytarovým elektrickým sólem. V případě Putovali hudci, další z několika úprav této lidovky (viz Hutkovo Vandrovali hudci), nápaditou verzi vyšperkovaly svými hlasy Ewa Farna a Lenka Dusilová. V Lístku z vojny si zazpívá i Karel Holas poučný text o rodině, která se na rozdíl od milenky vykašle na vlastního syna. Už naši předci zjevně věděli, že být příbuzným není žádná automaticky kladná charakterová vlastnost... Spojení moderní aranže s citlivým zacházením s odkazem lidové tvorby nabízí V tej našej studni, v duchu "tradičnějšího starého Čechomoru" pak jsou skladby jako Chodil páter či Limbora.

Album Místečko rázně vyvrací názory o vyprázdněnosti Čechomoru a ukazuje výhodu občasného zásahu zvenčí a okysličení kapely, která v případě Čechomoru už nebezpečně směřovala k vyjetým kolejím.

text: Roman Jireš 

6/7 

0,00

čtenáři

hlasuj
zavřít