RECENZE: Kanye West a Jay-Z natočili hiphopové album roku

Watch The Throne je učebnice hiphopových klišé a syntéza hudebních žánrů. Kanye West a Jay-Z dokázali resuscitovat muziku, kterou i největší optimisti označili za dávno mrtvou.

RECENZE: Kanye West a Jay-Z natočili hiphopové album roku RECENZE: Kanye West a Jay-Z natočili hiphopové album roku

watch the throenJAY-Z & KANYE WEST
WATCH THE THRONE
Roc-A-Fella, Def Jam / Universal Music
12 trax / 46:02 min

Pod deskou je podepsán více jak tucet producentů, na většině skladeb se samozřejmě podílel Kanye West, ale pomohla mu taková esa jako The Neptunes, RZA, Swizz Beatz nebo Q-Tip. Výsledný sound není tak kulervoucí jako na Westově loňské My Beautiful Dark Twisted Fantasy a zůstane jen na vás, kdy si pod nánosem soulových, hardrockových, dubstepovýcn a bůhví ještě jakých samplů najdete hlavní (a vlastní) melodie. A že to chvíli potrvá.

Rádiové atributy vykazuje snad jen Lift Off s hostující Beyoncé, zbytek zní na první poslech až překvapivě experimentálně a bingem není ani (anti)singl Otis, ve kterém Otis Redding (posmrtně) nakopává svým vinylově chraplavým hlasem oběma rapperům jejich černé zadky.

Adjektivum černé je tu použito záměrně, protože Watch The Throne je hlavně oslavou dvou černých kluků, co se dostali z šedých ulic až na trůn hudebního showbyznysu a jsou natolik skromní, že o tom natočili desku se zlatým coverem. Je to připomenutí rezivějícího příběhu o splněném americkém snu, a je otázkou, koho tohle v dnešní pokurvený době ještě vůbec zajímá.

Hip hop je už ale takovej, a navzdory diskutabilnímu ideologickému podtextu je Watch The Throne nadčasová deska, která má potenciál zařadit se mezi stěžejní díla žánru. Jay-Z ukázal už před šesti roky v Diamonds from Sierra Leone a naposledy vloni na Westově My Beautiful Dark Twisted Fantasy, že mu to s Kanyem šlape, a na Watch The Throne znějí, jako kdyby spolu rapovali odjakživa. West nikdy nebyl bůhvíjaký MC a v technice ho Jay-Z převyšuje minimálně o třídu, ale oba do toho jdou s takovým nadšením a chutí, až se bojíte, že vám v obýváku vyskočí z reprobeden.

Made In America

West i Jay-Z popustili uzdu svým egům, a mají koule na to povýšit se dokonce nad The Beatles; na druhou stranu dokážou být pořád sarkastičtí (New Day) i k smrti vážní (Murder Excellence). Umí být podbíziví (Lift Off), nadržení (Niggas In Paris), dojemní (Made In America) i namachrovaní (Illest Motherfucker Alive). Jo, je to klišé od A do Z, ale klišé naleštěné a zabalené do pozlacené krabičky, která se skvěle poslouchá.

Watch The Throne do sebe nakumuloval muziku od Otise Reddinga, Jamese Browna, Niny Simone až po dubstepové Flux Pavilion, přežvejkal to, vyplivl ven a nechává na posluchači, ať si to nějak přebere. V době, kdy hip hop tluče do zblbnutí hlavou do zdi mainstreamu, působí Kanye West a Jay-Z jako opravdová spása pro žánr, který Nas před pěti roky odepsal a označil za mrtvý.

BEST TRAX: Lift Off, Made In America, Illest Motherfucker Alive
ZKUS TAKY: Lil Wayne, Atmosphere, Rick Ross

text: Marek Pros