RECENZE: Xindl X se vrací mezi kamarády táborových ohňů

Vydáno 17.10.2011 | autor: redakce

Pokud znáte největší písničkářský objev posledních let Xindla X jenom z jeho alb Návod ke čtení manuálu a Praxe relativity, bude pro vás akustická podoba jeho Xpívánek asi překvapením. Ondřej Ládek se na nich vrací ke své podobě bližší návštěvníkům folkové Porty či Zahrady a vzdaluje rádiím, odkud zní jeho Anděl, Dysgrafik či Láska v housce. Původně demonahrávky pro jeho dvě desky zdůraňují silné stejně jako slabší stránky Xindla X.

RECENZE: Xindl X se vrací mezi kamarády táborových ohňů RECENZE: Xindl X se vrací mezi kamarády táborových ohňů

xpivanky
XINDL X
XPÍVÁNKY
Championship Music
27 trax

Když jsem před třemi lety viděl na Portě v Řevnicích poprvé Xindla X na koncertu vítězů národního kola soutěže trampské a folkové písně, byl pro mě mezi kovanými folkaři zjevením. Jeho chytlavé rýmy, provokativní, moderním šansonem nasáklé texty a zvláštní přednes na pomezí zpěvu a rapu mě okouzlily a také já jsem se jako davy dalších posluchačů rád bavil pod křídly Anděla. Obě alba Návod ke čtení manuálu a Praxe relativity pak pro mě byla mírným zklamáním, ne však tak velkým, jako pro některé kolegy recenzenty, kteří jen dokázali, že úspěch se v našich zeměpisných šířkách neodpouští.

O to více jsem se těšil na avizované akustické původní verze písní Xindla X natočených za pár dní bez zásahů aranžérů a zvukařů jenom jako podklad do nahrávacího studia. A hned musím konstatovat, že více než polovina z téměř tří desítek skladeb naplňuje Ládkova slova z bookletu, že dobrá písnička se pozná podle toho, že zůstává dobrou, i když je zahraná jenom s kytarou.

"Obnažené" písně na Xpívánkách dávají vyniknout všemu, co je pro Xindla X typické, tedy místy přehozeným přízvukům, zahlcení erotickými tématy, častým originálním rýmům a až marnotratnému vršení úderných veršů měnících se někdy v cimrmanovskou sopku, která svou erupcí zasypala sama sebe. Ládkovi se často podaří opravdu úderný slogan, například "jsme závislí na svý nezávislosti" či "duši do kondomu nenarvem" (Čert nás vem), daří se mu popsat vztah k televiznímu vysílání "proč chodit ven, když v televizi je tak krásně" i za pomoci hezké slovní hříčky "jedná je nová a jedna je prima" (Pac a pasu). A s takovou Poslední večeří nebo moji nejoblíbenější skladbou Hollywood může dostat vnímavého posluchače do kolen i doprovodné bez kapely.

Na druhou stranu se příliš nepovedlo až popové "S lítostí vám oznamujeme, že po dlouhé nemoci nás opustila láska" (S lítostí vám oznamujeme) a skladby s rýmy za každou cenu, třeba "Myslíš, že já chtěl skončit v kanclu a žít sólo, já chtěl mířit ke hvězdám jako Han Solo" (Nejlepší kuchař).

Ládkovi různí životní ztroskotanci, častí hrdinové jeho textů, posluchače tohoto dvojalba mohou díky akustickým verzím jeho nahrávek oslovit i při opékání buřtů u táboráku. Jenom v některých chvílích hrozí zaskočení sousta.

BEST TRAX:
Anděl, Hollywood, Poslední večeře
ZKUS TAKY: Tomáš Klus Racek, Slávek Janoušek Nestíhám, Květy V čajové konvici



text: Roman Jireš
5/7

0,00

čtenáři

hlasuj
zavřít