RECENZE: Dannie je první, kdo v Česku zvládá R&B

Vydáno 10.12.2011 | autor: Daniel Maršalík

Na česko-slovenský trh se před letošními Vánocemi dostala nejzajímavější r&b deska od debutového alba zpěvačky Tiny z roku 2004. Jmenuje se Colors of Light a nazpívala ji Dannie, jež si pozvala i několik zajímavých hostů. Mezi nimi excelují Jiří Korn a Delik z hip-hopové formace Moja Reč.

RECENZE: Dannie je první, kdo v Česku zvládá R&B RECENZE: Dannie je první, kdo v Česku zvládá R&B

dannie-colorsoflightcoverDANNIE
COLORS OF LIGHT
EMI / King Arts Production
14 trax / 45:59 min

Promo materiály slibovaly, že Dannie je zpěvačkou typu Jennifer Hudson nebo Adele. Mnohem blíže však má k Aaliyah nebo Janet Jackson, což myslím jako poklonu. Nemá tolik silný hlas, ale umí ho dobře použít. Nejpřesvědčivější je právě v polohách, kdy netlačí příliš na pilu a zpívá umírněně, jakoby mimochodem.

Po intru se Dannie představí v prvním singlu Let´s Make It Right, který více zaujme až na několikátý poslech. Je dobré si ho pustit na dobré zvukové aparatuře nebo na kvalitních sluchátkách. Hudební podklad od DJ Wiche je nevšední a nabírá na intenzitě právě častějším hraním. Song určitě naznačuje jednu cestu, jakou by se Dannie v budoucnosti mohla více ubírat.

Další nahrávkou je Grandhotel s hosty Vladimírem 518 a bardem česko-slovenského popu  Jiřím KornemDJ Enemy připravil zpěvačce party song, který na rozdíl od Wichovi skladby zaujme hned napoprvé. Druhá třetina PSH - Vladimír 518 předvádí svůj standard. Jeho flow připomíná starší skladbu H.C.H.B. V nové poloze se však ukázal Jiří Korn. Již dříve odrecitoval několik skladeb. Nyní však poprvé rapuje a jde mu to výtečně. (Přemluvte někdo toho talentovaného chlapa, ať nezanedbává sólovou kariéru. Od vydání jeho poslední desky Tep už uplynulo téměř deset dlouhých let!)

Malé zklidnění přichází v písni Wake Up Call. Středně rychlé r&b Dannie svědčí nejvíce. Hlasem klouže po rytmice a lze vnímat její soulové cítění. Skladbě trochu ubližuje zbytečný syntezátorový efekt, který mohl být zcela vynechán nebo nahrazen něčím jemnějším ve stylu ptačího cvrlikotu jako v písni I Miss You od Aaliyah.

Druhým singlem je energická Strong Woman, kde zpěvačka zaujme několikanásobnými vokály. Opět to není píseň, která dokáže zaujmout hned na poprvé, ale ani posluchače naštěstí  neodradí.  Podobnou energii má i I Long 4 U. Více se do paměti vryje milostná písnička v pomalejším tempu Chci projít tmou, kde další host Delik dokazuje, že patří mezi špičku slovenského rapu. V jednoduché produkci Jozefa Engerera dobře vynikne Delikův osobitý témbr hlasu i zpěvaččiny přesahy do vyšších poloh. Skvělou práci pro Dannie odvedl i Kanaďan Verse-Atile, jehož track All The Nite vůbec nezní jakoby vznikl v Praze. Dojmu napomáhá i velmi dobrá angličtina obou aktérů. Skladba je nenápadným vrcholem celé desky. Závěr alba se utápí spíše v průměrnosti, což je ale v kontextu domácích pokusů o rhythm and blues velmi příjemným výsledkem. Vyloženě slabou je jen písnička Ty mi to dáš.

Dannie má jednu velkou nevýhodu. Její hlas je v porovnání s kolegyněmi Darou Rolins nebo Tinou méně charismatický. Proto se musí snažit nahnat body jinde, a to se jí daří. Má dobře zvládnutou techniku zpěvu, používá více výrazů, bezchybně frázuje a má cit pro míru použití soulových kliček, které českému uchu nemusí vždy připadat zcela přirozené. Colors of Light je album, které se sympaticky vyhýbá trendům. Možná by se i dalo označit jako zpátečnické. Snad konečně naplno nastartuje kariéru výrazné umělkyni.

BEST TRAX: All the Nite, Grandhotel, Chci projít tmou
ZKUS TAKY: Tina Tina, Misha Colors In My Life, Dara Rolins What You See Is What You Get

text: Daniel Maršalík