RECENZE: Tarja natočila chladné album, na němž rock nahradila opera

Finská sopranistka Tarja Turunen měla odjakživa tendence míchat do metalu operní zpěv. Činila jak v sestavě Nightwish, tak i po jejím opuštění, ovšem teď své vášni nasadila korunu.

RECENZE: Tarja natočila chladné album, na němž rock nahradila opera RECENZE: Tarja natočila chladné album, na němž rock nahradila opera

tarjaTARJA TURUNEN & HARUS
IN CONCERT – LIVE AT SIBELIUS HALL
Edel / Mystic Production
12 trax / 59:50 min

Tarja už jednu pofidérní vánoční desku vydala, ovšem tentokrát na sebemenší náznaky rockových námětů hned zkraje zapomeňte. V doprovodu tria Harus, tvořeného zkušenými instrumentalisty obsluhujícími kytaru, varhany a tympán s metalofonem čili zvonkohrou, nabízí záznam striktně komorního koncertu z prosince 2009 a chlad severských hlubokých hvozdů se rozpíná i z nahrávky. V operních finesách soustředěná zpěvačka, vánoční i finské liturgické písně, Tichá noc ve verzi Jouluyö, Juhlayö či finálové preludium předního finského varhaníka Kalevi Kiviniemiho, toť vskutku nepovrchní zážitek pro úzký okruh posluchačů.

Vyzdvihnout je třeba průzračný zvuk, v němž by se prosadil i pověstný pád špendlíku, a který party jednotlivých nástrojů nechává vyznít do nejmenších detailů. Za všechny zmiňme třeba takové specifikum, jako instrumentální průvan ve zvonkohře Astral Bells, což je mimochodem velmi přiléhavý název.

Světlé momenty pak do písní vnáší elektrická kytara jazzmana Marzi Nymana. Není samozřejmě nikterak výbojná, ale přece jen navádí na cestu z mrtvého království. Zajímavé srovnání s již z principu svěžejším originálem přináší krystalická verze Walking In The Air z vavříny ověnčeného alba Oceanborn od Tarjiných kdysi domovských Nightwish. Byla-li ústřední protagonistka mnohdy osočována z komerčních spádů, nyní připravila materiál, který do hitparád evidentně nemíří a navíc ještě vyselektuje opravdu oddané příznivce.

Daniel Folprecht
3/7

0,00