RECENZE: Prvním objevem roku 2012 je Lukáš Mareček

Vydáno 18.03.2012 | autor: Daniel Maršalík

Nejrůznější hudební ceny za rok 2011 jsou rozdány a je načase hledat objevy aktuálního roku. Jedním z nich by se mohl stát olomoucký rodák Lukáš Mareček s doprovodnou kapelou One Night Stand. Společně vydali debutovou desku nazvanou jednoduše #1: Our Tales, kde se mísí vlivy soulu, jazzu a rocku.

RECENZE: Prvním objevem roku 2012 je Lukáš Mareček RECENZE: Prvním objevem roku 2012 je Lukáš Mareček

lmons2LUKÁŠ MAREČEK & ONE NIGHT STAND
#1: OUR TALES
Funklab
8 trax / 32:38 min

Olomoučané znají dredatého Lukáše Marečka už léta. Ten se letos konečně rozhodl překročit hranice regionu a vydal své první album. O hudební doprovod se mu postarali přátelé z kapely One Night Stand. Desku #1: Our Tales lze brát jako avízo na osobnost umělce Marečka jako takového. Obsahuje pouze osm skladeb, což je na EP poměrně dost a na klasickou regulérní desku zase málo. Přesto Lukáš svými osmi tracky dokáže zaujmout a navnadit na album #2.

Chceme-li Lukáše přirovnat k někomu již zavedenému v českém showbusinessu, nejvíce posluchačů by asi napadl Dan Bárta. Přičemž Dan je diamant již vybroušený a nabízený u Tiffanyho a Lukáš na svého klenotníka stále čeká. V běžných pěveckých polohách disponuje Mareček sympatickým chraplákem, který je uchu velice příjemný a dokáže takzvaně pohladit po duši. V této rovině má šanci zaujmout opravdu široké spektrum posluchaček, ale i posluchačů. Horší je to v momentech, kdy zpěvák má předvést vypjatější polohu. Tam, kde skladby gradují, se Bárta dokáže namotivovat k výkonům, za které je poprávu vyznamenáván jako nejlepší český zpěvák. Oproti tomu Lukáš ubírá na výkonu i na síle a bojí se jakéhokoliv experimentu. Falzetu ani funkového vřeštění ala James Brown se od něj bohužel nedočkáte.

Podobně smíšené pocity vyvstanou i z výkonu kapely. Kdo není hluchý, slyší, že desku nahráli schopní muzikanti. Jenže jakoby bez potřebné energie. Lukáš Mareček chtěl, aby deska zněla co nejvíc živě. To je pochopitelné, protože v našich zeměpisných šířkách zatím nikdo neumí udělat kvalitní mainstreamový soul tak, aby nezněl příliš lacině nebo dokonce jako parodie. Možná by se příště mohl mladý moravský autor držet cesty Lennyho Kravitze, jenž se taky snaží o co nejpřirozenější sound, přesto se nebojí groovu (a to by se němel bát ani Lukáš jakožto baskytarista) a do svých "nejodvážnějších" skladeb klidně začlení přísnou funkovou basu, živé taneční dechové nástroje a vokálně se nebojí exhibovat do extatických skřeků. Přitom si uvědomuje, že dělá pop, a tak si nemůže instrumentální sóla dovolit v každé písni.

Možná ještě zajímavější než inspirace Kravitzem by pro Lukáše byla cesta Robina Thickea, jenž dělá na první poslech o něco „komerčnější“ muziku. Ale jeho pojetí R&B si drží vysokou laťku kvality. Thicke totiž dokáže dokonale propojit přeslazenou tvář současného R&B s živočišným smradem funku. Lukáš zřejmě inklinuje k alternativnějšímu pojetí hudby, ale paradoxně mu to nejvíce „sluší“ v pro masu nejstravitelnějším tracku Explain, duetu s Erikou Fečovou známou z kapely Navigators.

Přestože #1: Our Tales má k dokonalosti hodně daleko, je to výjimečný počin umělce, jenž nesklouzává ke kýči a podbízivosti. Všech osm písní je tou nejlepší pozvánkou k živým koncertům One Night Stand. Lukášovi do budoucna lze popřát kvalitního producenta, který z něj i z muzikantů z jeho kapely vybičuje nejlepší výkony a který umělce zbaví ostychu z hitových melodií.

BEST TRAX: Covers, Explain, Intimacy
ZKUS TAKY: Lenny Kravitz Black and White America, Robin Thicke Love After War, Dan Bárta Animage

text: Daniel Maršalík