RECENZE: Springsteen opět nabízí trochu hořký americký koláč

Vydáno 18.04.2012 | autor: redakce

Přestože je Bruce Springsteen pro mnohé idolem a symbolem Spojených států, je dalek tomu, aby nám je vyobrazoval jako typický lahodný křupavý americký koláč s ještě teplou jablkovou náplní. Naopak, jím servírovaná sousta jsou většinou realisticky hořká. Boss se už před lety pustil na tenký led politicky zabarvených písní, ale přes určitou pózu se mu na jeho již sedmnáctém albu dá věřit.

RECENZE: Springsteen opět nabízí trochu hořký americký koláč RECENZE: Springsteen opět nabízí trochu hořký americký koláč

bruceBRUCE SPRINGSTEEN
WRECKING BALL
Sony Music
11 trax

Urputný obhájce obyčejných Američanů Springsteen je trochu podobný ocelové kouli na jeřábu používané k demolici budov, která dala název jeho novému albu. Jako koule do starých nevyužívaných budov buší do morálky bohatých spoluobčanů a zdá se, že mu přitom příliš nevadí, že sám patří mezi multimilionáře a rozhodně si nemusí dělat starosti, z čeho bude každý měsíc splácet nájem.

Za zády s tradičně skvělým E Street Bandem s parádním zvukem bicích se začíná pěkně od podlahy - We Take Care Of Our Own má opravdu koule. Typické znaky toho lepšího z tvorby Springsteena, sociálně laděný text, energický projev a přímočarou rockovou melodii, má i následující Easy Money, elektrické country s houslemi, ženským sborem a úšklebkem nad hochy z Wall Streetu. Syrovou atmosféru rozjuchané hospody nabízí Shackled And Drawn ironicky konstatující, že zatímco dělník platí účty, finančníci se přežírají.

Až nepatřičně klidnou náladu s baladickým klavírem přináší Jack Of All Trades, a když do toho spustí trubky, posluchač před sebou úplně vidí zadluženého příslušníka střední vrstvy, který u svého hypotékou zatíženého domu dojatě vyvěšuje vlajku s hvězdy a pruhy. To následující Death To My Hometown je hutně znějící naštvaný dupák, poslední tanec před beznadějnou bitvou, se slovy o nepotrestaných darebácích, která by bylo možné implantovat i na politickou situaci v České republice.

Lecos posluchači připomene předchozí Springsteenovy počiny - This Depression by se hudební náladou hodila do období Born in the U.S.A. a úvod titulní Wrecking Ball, čisté country s kytarou, harmonikou a naléhavým hlasem Bosse, by mohlo zdobit album Nebraska. Boss se však na druhou stranu opatrně snaží držet krok se současnými trendy, nejvíce asi v Rocky Ground s náznaky elektroniky, rapující Michelle Moore a gradující sborem v podání Victorious Gospel Choir. Průměrnější skladbou je Land Of Hope And Dreams, na které je nejzajímavější saxofon loni zemřelého Clarence Clemonse.

Springsteen pocházející z chudinské čtvrti v New Jersey se na albu Wrecking Ball vcelku výstižně vyslovuje k současné finanční krizi, přestože on existenčně ohrožen není. Skuteční umělci se umí vcítit i do situací, které neprožívají na vlastní kůži. Už se těším, až se  11. července v pražské Synot Tip Areně o tom v případě Springsteena přesvědčím naživo.

BEST TRAX:
Shackled And Drawn, We Take Care Of Our Own, Rocky Ground
ZKUS TAKY: Tom Petty Highway Companion Bob Dylan Together Through Life Tom Waits Bad as Me