RECENZE: Celeste Buckingham útočí kvalitním popem

Vydáno 06.05.2012 | autor: Daniel Maršalík

Účastníci pěveckých soutěží to u nás obvykle příliš daleko nedotáhnou. Nemají vlastní kvalitní hudební materiál a často ani přesně nevědí, jakou muziku chtějí dělat. To neplatí o Celestě Buckingham, která má na svědomí jeden z nejlepších debutů, jenž kdy od finalistů Česko-Slovenských pěveckých soutěží vzešel.

RECENZE: Celeste Buckingham útočí kvalitním popem RECENZE: Celeste Buckingham útočí kvalitním popem

celesteCELESTE BUCKINGHAM
DONT LOOK BACK
EMI
10 trax / 37:10 min

 

Přečtete-li si životopis Celesty Buckingham narozené v Curychu švýcarské matce a americkému otci, jež mluví plynně čtyřmi jazyky a je přijata na dvě nejprestižnější hudební školy na světě, zákonitě před poslechem její tvorby zvýšíte nároky. A už nyní můžu prozradit, že Celeste nezklamala.

Udělat kvalitní pop bývá těžší než zazářit v alternativě a mladá Slovenka to dokázala. Dobrých písní se ujali ještě lepší producenti a společně vytvořili desku, která by se v určitých místech dala přirovnat k muzice Dido a jinde k Natashe Bedingfield.

Celeste už ve slovenských a českých rádiích uspěla s prvním singlem Nobody Knows. Přitom si troufám tvrdit, že deska obsahuj osm chytlavějších skladeb. V podstatě se dá říct, že zpěvačka může sáhnout na kteroukoliv ze svých nahrávek a vydat ji jako singl. Druhý klip bude ke svižnému tracku Run Run Run a jistému hitu blížícího se léta. Trošku se však obávám toho, že při vysoké rotaci v rozhlasovém éteru, tleskání, které skladbu doprovází po celou její dobu, začne posluchače dřív nebo později iritovat.

Dalšími aspiranty na rychlejší hity jsou písničky Hello Stranger a Bleeding. Mezi baladami vyniká titulní Don’t Look Back, další jasný budoucí singl. A v hitparádách by se neztratila ani Blue Guitar se středně rychlým tempem.

Desku zbytečně narušuje jediná píseň ve slovenštině Mám ťa málo. Duet s Martinem Harichem je nejslabším článkem jinak výtečného alba, jenž vás zbytečně vyvede z pocitu, že posloucháte zahraniční zpěvačku. Stejně tak bych vynechal i slovní úvod z nahrávaní ve studiu u Stupid Love Games, který tam nemá žádné opodstatnění. Ten si mohla dovolit Jana Kirschner na CD Krajina Rovina. Celestina deska je ale zcela jiného charakteru. Paradoxně slovenština české ucho podráždí více než perština v poslední písni Gole Goldun. Čeští a slovenští zpěváci poměrně často jako bonus na své desky přidávají píseň v exotičtějším jazyce. Výsledek je většinou tristní a trapný. Ale i zde Celeste uspěla. Skaldba, kterou zpěvačka odkazuje k iránským kořenům své rodiny, má atmosféru a zní autenticky.

Kouzlo Celeste Buckingham spočívá v tom, že její rozhled není ohraničen Česko-Slovenskem, vidí dále a přesné ví, co chce. K tomu, aby toho dosáhla, oslovila výborné producenty. Jejich práce se spojila s dobrými autory a vznikla tak deska, na kterou by mohla být pyšná jakákoliv česká a slovenská zpěvačka. Celeste Buckingham převyšuje veškeré své kolegy ve své generaci.



BEST TRAX:
Run Run Run, Don’t Look Back, Hello Stranger
ZKUS TAKY: Debbi Touch The Sun, Iva Frühlingová Strip Twist, Kristína V sieti ťa mám

Daniel Maršalík
6/7

0,00

čtenáři

hlasuj
zavřít