RECENZE: Fun. se na novém albu inspirovali u Queen

Vydáno 20.07.2012 | autor: Daniel Maršalík

Letošní léto je k nám zatím přívětivé, alespoň co se hitů týče. Téměř pravidelně se vždy s prázdninami objeví něco, co člověk se špetkou vkusu nemůže ani vystát. Letošním hitem je singl We Are Youg kapely Fun. a zpěvačky Janelle Monáe, která v neděli nadchla české publikum na festivalu Colours of Ostrava.

RECENZE: Fun. se na novém albu inspirovali u Queen RECENZE: Fun. se na novém albu inspirovali u Queen

some-nights-2FUN.
Some Nights
Warner Music
11 trax / 46:01 min

Some Nights je druhou deskou poprockových Fun., ale první, která zaznamenala celosvětový věhlas. Za vše může zmiňovaný singl We Are Young, který Ameriku dobyl již v zimě, ale v našich rádiích zažívá boom právě teď. Skladba hned napoprvé zaujme tím, jak pracuje se změnou rytmu, přičemž refrén je paradoxně pomalejší než jednotlivé sloky. V písni zazní také hlas Janelle Monáe. Je zde použit přesně jako pověstná třešnička na dortu.

V muzice Fun. se na posluchače line obrovské množství energie. Lze v ní slyšet podstatný vliv legendární britské kapely The Queen. Tím se podobají tvorbě zpěváka Miky, který před šesti lety podobně zazářil. Mika o něco více než Američané čerpal z RnB, konkrétně z tvorby Michaela Jacksona a Prince. Fun. oproti tomu mají blíž ke klasickým americkým neopunkovým skupinám. Proto ve výsledku Fun. nezní tak queer jako Mika. Kromě toho Mika je také o třídu lepší zpěvák než Nate Ruess. Tam, kde Mika teprve začíná uvažovat o falzetu, Nate musí sáhnout k auto tune. Každopádně jak Freddie Mercury, tak i Mika a Nate si ujíždějí na harmonii, jako by polyfonie pro ně byla sprostým slovem.

Kdo si oblíbil megahit We Are Young, bude milovat i druhý singl Some Nights a potažmo celou desku, která rozhodně není balastem kolem jednoho hitu. Všech deset písní (a jedno intro) lze poslouchat tak, jak nám je Fun. servírují, aniž bychom museli sahat k tlačítku skip.

Obrovskou devízou Fun. je nakažlivá melodičnost. Často také pracují se sborovým (harmonickým) zpěvem, který u posluchačů umocňuje touhu přidat se ke zpěvu.

Some Nights je kvalitativně velmi vyrovnaná deska plná písní s velmi širokým uplatněním. Může je hrát konzervativní Radiožurnál, ale stejně tak i komerční rádia. Album může zaujmout čtyřicátníky, ale i náctileté. Fun. stvořili pop, který pokud vyloženě nezaujme, tak neurazí. Pozitivní vnímání této formace je určitě ovlivněné i kontextem, co dalšího se v šílených playlistech nejposlouchanějších českých rádií ještě nachází.

BEST TRAX:
We Are Young, Some People, Carry On
ZKUS TAKY: Mika Life in Cartoon Motion, Kanye West My Beautiful Dark Twisted Fantasy, The Queen A Night In Opera