RECENZE: Sto zvířat vás provede od školy přes hřbitov do bordelu

Vydáno 31.08.2012 | autor: redakce

Pustili byste své děti na dovolenou s kapelou Sto zvířat? Se skupinou, která své posluchače na posledních albech vede od školy před hřbitov a postel do bordelu a ještě se u toho tváří, že nikdy nic nebylo? Já bych se toho nebál, tahle banda z části bývalých učitelů ctí odkaz Komenského, je totiž zábavná i poučná.

RECENZE: Sto zvířat vás provede od školy přes hřbitov do bordelu RECENZE: Sto zvířat vás provede od školy přes hřbitov do bordelu

Sto zvirat_Hraju na klavir v bordelu-titulSTO ZVÍŘAT
HRAJU NA KLAVÍR V BORDELU
100PROmotion
14 trax

Série letošních festivalů a zejména "zvířecí rekord" v odehrání 100 písní během Sázavafestu ve mě opět vyvolaly otázku, jak moc je tahle rozjuchaná (převážně) ska muzika přenosná na jakýkoliv hudební nosič. A znovu musím konstatovat, že stoprocentní to sice není, ale pohodová parta kolem kapelníka Honzy Kaliny a nenapodobitelné Jany Jelníkové se tomu na své novince hodně blíží. Zásluhu na tom má určitě fakt, že nahrávka nevznikala v bordelu, ale hrálo se ve studiu Sono pod dohledem Milana Cimfeho.

Kapela natočila již čtvrté album v neměnné desetičlenné sestavě, což svědčí o mimořádných interpersonálních vztazích. Nahrávku více či méně obohatila řada hostů - Radůza, saxofonista Karel Šváb, harmonikář Radek Pobořil, houslista Vojta Lavička, multiinstrumentalista Filip Nebřenský a osvědčené vokalistky Alena Průchová a Naďa Wepperová. Hudebně se díla opět chopili Jan Kalina a Karel Šváb, premiérově posíleni o kytaristu Jana Berušku Šobra. A výsledek? Shrnul bych to jako mírný pokrok v mezích "zvířecích hudebních zákonů".

Už před vydáním album prověřilo nasazením několika pecek do koncertního programu. Zabral zejména Lustr s tradičně skvělým textem z pera saxofonisty Tomáše Belka o holce, která "má ložnicový oči, žhavá jako panty dveří do pekla". Zaujme také rockové kytarové sólo, ostatně Šobr se více než jindy vyřádil i v jiných písních, třeba v úvodu Malinkých lidí. Další koncertní jistotu budou z "bordelu" nejspíš představovat rozverný Baťůžek i vážnější Kopretiny s nenahraditelným tembrem Jany Jelínkové sdělující "včera jsem spala s někým jiným". Zábavná je pak sebeironie v duetu Kaliny s Jelínkovou G. O. P., v němž se za zkratkou skrývají "životní jistoty" gauč, ovladač a pití.

Ne vše se beze zbytku vydařilo. Osobně jsem více očekával od spolupráce s Radůzou. Z její účasti v Tangu za generála Terreda se ve španělském rytmu asi dalo vytěžit více, z desky nevyčnívá ani Pondělí, Rádiohit nebo Hotel Bellevue. I tak je dobře, že "zvířata" se snaží přijít s něčím hudebně trochu jiným, a i když to vždycky úplně nevyjde, je fajn, že nesází na jistotu. Ostatně těch vydařených věcí je na novince Sta zvířat jako obvykle většina. Potencionálním hitem je bezesporu i titulní skladba s "eltonovským" klavírem, plná zajímavých zvuků včetně úvodu jak z hororového filmu a citace Michaela Jacksona je Pizza, příjemný je i úsměvný pobyt Na římse stejně jako Noc s operní pěvkyní.

Zvířata opět dokazují, že jsou silní ve sloganech, chytlavých refrénech i melodiích, které se jen tak neoposlouchají. A když návštěvu bordelu zakončí Krátkozraký Viktor, další z mírně deviantních hrdinů písní Sto zvířat, opět si, stejně jako u jejich posledních čtyř alb, říkám, že si dali laťku pořádně vysoko. Ale předchozí zkušeností mě vedou k optimismu, že se jí příště zase minimálně přiblíží.

BEST TRAX
Na římse, Lustr, Noc s operní pěvkyní
ZKUS TAKY Polemic Horúce časy, The Chancers Age Of Rudeness, Pub Animals Safar-i