RECENZE: Tori Amos oprášila z desek prach. Prý zlatý

Vydáno 27.10.2012 | autor: redakce

Písničkářka, pianistka a skladatelka Tori Amos na desce Gold Dust rekapituluje dvacet let sólové kariéry. Výběrové album nahrála živě, ve studiu s amsterodamskou Metropole Orchestra, pod taktovkou Julese Buckleyho.

RECENZE: Tori Amos oprášila z desek prach. Prý zlatý RECENZE: Tori Amos oprášila z desek prach. Prý zlatý

toriTORI AMOS
Gold Dust
Universal
14 trax / 60:56

Celé album je kompletně poskládáno z již vydaných písní. Nejde však o ty nejúspěšnější, ale o ty pro zpěvačku nejzásadnějších. Je koncipováno jako vzpomínka na lidi a na rozhovory, které s nimi vedla, čili jakási autobiografie. Silné zastoupení má právě album, kde to všechno začalo: dvacet let staré Little Earthquakes. Odsud pochází například Precious Things. Původně lehce rockově znějící píseň s kapelou zde však obdržela nový kabát velkého symfonického orchestru a přednes Amos tak pozbyl na syrovosti aneb z vlka se ovečka stala. Podobně se to má se skladbou Cloud on My Tongue, která ale na rozdíl od předchozí jmenované je obestřena smyčcovým orchestrem už od počátku. Asi největší změny se dostalo písni inspirované Anastázií Nikolajevnou Romanovnou Yes, Anastasia. Z necelých deseti minut se smrskla na čtyři a čistě klavírní doprovod byl obohacen o orchestr, s výraznými hrdinskými trubkami a gongem.

Pozitivní změnou prošla Flavor, když přišla o svoje strojové bicí a směsku dalších syntezátorových zvuků a v orchestrální verzi je daleko uhlazenější. Nabyla také po stránce vokálů, zpěv je daleko prostorovější. Zpěvačka ji vypustila do světa i v podobě videoklipu. Symfonická Star of Wonder získala díky přidaným dechům slavnostnější atmosféru, ve skladbě Marianne přešla zase do dechů dramatická úloha ze vokálové linky. Zbylé skladby je možné charakterizovat obecněji - nečekaně - mohutnějším zvukem.

Tori Amos malými zásahy aktualizovala stávající repertoár. Ve třech případech bylo zapotřebí vytvořit pro album celý orchestrální doprovod, u zbytku skladeb šlo o přearanžování smyčcového orchestru, kapely a piana na velký orchestr. Vyprodukovala sice vypiplanou desku, bohužel místy na úkor expresivity, která k jejímu hlasu a přednesu patří. Sestava ukázkově zazpívaných písniček může zkátka trochu nudit.

BEST TRAX: Flavor, Gold Dust, Silent All These Years
ZKUS TAKY: PJ Harvey - Let England Shake, Kate Bush - 50 Words for Snow, Sinéad O'Connor - Sean-Nós Nua
{vypnoutlink:Yes,Bush}