RECENZE: Bat For Lashes hřeje stejně jako medvědí kožešina

Vydáno 03.11.2012 | autor: redakce

Princezna alternativního popu se po třech letech opět hlásí o slovo. Natasha Khan několika letními koncerty a následným singlem Laura naznačila, jak bude znít její třetí album nazvané The Haunted Man. Svou novinkou navazuje na své předešlé počiny.

RECENZE: Bat For Lashes hřeje stejně jako medvědí kožešina RECENZE: Bat For Lashes hřeje stejně jako medvědí kožešina

batforlashesBAT FOR LASHES
The Haunted Man
EMI
11 trax / 51:38

Bat For Lashes, mladá divoženka ctící školu a tradici dam jako Björk nebo Kate Bush, přinesla před šesti lety do hudebního světa pohádkovou fantazii a vyprávění o mystických stvořeních žijících na hranici tajuplného lesa a reálného světa. Pokud se někomu zalíbila, druhým albem Two Suns svou pozici jenom potvrdila, k tomu přidala navíc špetku pesimismu a roztodivnou čarovnost vyměnila za potemnělou náladu. Po pravidelné tříleté pauze nyní na The Haunted Man ukazuje vyrovnanost, nadhled a jistotu.

Úvodní Lilies je toho jasným důkazem. Od prvního tónu obnažuje svou čistou krásu (stejně jako na dokonalé fotce obalu) a nenápadnou gradací rozsvěcuje veškeré myšlenky naděje. All Your Gold je ve zpěvaččině repertoáru tak trochu novinkou, jednoduchým kytarovým riffem připomene Stinga a jen díky přidaným smyčcům se skladba vrací zpátky do řady mezi ostatní. To Oh Yeah už je z jiného ranku; minimalistickým chorálem a uvolněnou atmosférou zaujme hlavně naživo, což návštěvníci nedávných vystoupení moc dobře vědí. Laura a Marilyn jsou dalšími z personifikovaných songů, které má Bat tolik v oblibě. Pokud dojde v budoucnu na nějaký Best Of, polovina písní ponese právě nějaké osobní jméno.

Více než kdy dříve je na The Haunted Man slyšet odkaz osmdesátých let, kdy Natasha nevědomě (či uvědoměle?) uniká do svých dětských let. A přestože je zde stále rozpoznatelná opatrnost a uzavřenost vůči okolí, skličující pocity a strach se tu již tolik neobjevuje. V melodiích zní volání kreslenými postavičkami (Marilyn) i euforie po bitvě (The Haunted Man) a v textech optimismus (A Wall).

Tato deska opět nabízí ojedinělé písně a spoustu krásných a hřejivých momentů, častokrát si ale také uvědomíte, že ne vše je zdaleka tak originální (unylá tancovačka Rest Your Head) a některé postupy se opakují, jako je tomu například v Horses Of The Sun. V kontextu veškeré Natashiny tvorby netvoří novinka nic nečekaného a spíše pomyslnou trilogii příjemně uzavírá. Na druhou stranu má deska řád a díky kvalitní práci je zde slyšet vyzrálost. Hlavně proto by byla škoda tento kousek opomínat a nechat zapadnout podzimním listím. Vždyť již teď mají některé singly vydobytou pevnou pozici v koncertním setlistu.

BEST TRAX: Lilies, Oh Yeah, The Haunted Man
ZKUS TAKY: Soap & Skin - Lovetune for Vacuum, Bon Iver - Bon Iver, Björk - Biophilia

text: Ondřej Bambas