RECENZE: Grave Digger vyhráli souboj bohů

Vydáno 11.11.2012 | autor: redakce

Grave Digger vydali debutové album Heavy Metal Breakdown před dlouhými 28 lety. Na rozdíl od jiných veteránů však ani s přibývajícími šedinami neprodlužují pauzy mezi jednotlivými nahrávkami, takže už dva roky po albu The Clans Will Rise Again přicházejí s novinkou Clash of the Gods.

RECENZE: Grave Digger vyhráli souboj bohů RECENZE: Grave Digger vyhráli souboj bohů

gravediggerGRAVE DIGGER
Clash of the Gods
Napalm Records
13 trax / 44:52

Jejich fanoušky můžeme hned v úvodu uklidnit - Grave Digger opět nahráli povedené dílo. Stále si jedou tu svou: nechybí kytarová sóla, hymnické refrény ani charakteristický chraplák Chrise Boltendahla.

Hned v úvodu lehce překvapí šplouchání vln, křik ptáků a harmonika. A hlavně němčina. Jsou to opravdu Grave Digger? Ano i ne. V intru o převozníku Charonovi totiž hostuje Michael Rhein z kapely In Extremo. Pak už se chopí mikrofonu Chris Boltendahl a pořádně našlapanou peckou God Of Terror s ostrým riffem v úvodu se přesuneme do starověkého Řecka. Stejným tempem se prožene i Hell Dog. Oproti tomu Medusa má pomalejší nástup, je temnější a celkově působí ponuřejším dojmem. V úvodu Medusy zní Chris Boltendahl jako Rob Halford z Judas Priest. Ani stejnojmenná Clash of the Gods moc nepřikládá pod kotel, ale o to působivější je orientální podkres skladby.

Jedním z vrcholů desky je Walls Of Sorrow, velká jízda s úžasnou atmosférou i refrénem ("At the walls of sorrow - clouds are changing into black - there will be no tomorrow - no regrets, no turning back") a neúnavně tepajícími bicími. Pro Call Of The Sirens jsou charakteristické zvraty, kdy se řízná kytara prolíná s pomalejšími pasážemi. Závěrečná Home At Last nabízí další snadno zapamatovatelný refrén, v němž si budou moci fanoušci na koncertech zahulákat "Our faith is hard and fast". Nejen víra, ale celé album je tvrdé a rychlé. A co je nejdůležitější, je vydařené.

Ani po více než třiceti letech na scéně "Kopáči hrobů" neztrácejí dech. Patří mezi spolehlivé kapely, u kterých si můžete novinku koupit úplně bez obav, protože dostanete přesně to, co čekáte. Zvukově není nahrávce co vytknout, zpochybňovat instrumentální dovednosti jednotlivých členů je rovněž zbytečné. O velkém vývoji či snad dokonce novátorství řeč být samozřejmě nemůže, ale upřímně - chtěli by ho vlastně fanoušci? Asi ne. Zejména pokud se kapele bude takto dařit i nadále. Tenhle souboj bohů němečtí metalisté jednoznačně vyhráli.

BEST TRAX: God Of Terror, Walls Of Sorrow, Home At Last
ZKUS TAKY: Grave Digger - Heavy Metal Breakdown, Blind Guardian - At The Edge Of Time, Primal Fear - Unbreakable

text: Tomáš Rumler