RECENZE: Soundgarden navázali tam, kde skončili

Vydáno 18.11.2012 | autor: redakce

Jedno z nejočekávanějších alb letošního roku má na svědomí americká kapela Soundgarden. King Animal přichází po předlouhých šestnácti letech od předchozí studiové nahrávky Down On The Upside. Už singl Been Away Too Long předznamenal, že se Chris Cornell v doprovodu starých známých vrací na správnou cestu. Bude to ale stačit k obsazení královského trůnu?

RECENZE: Soundgarden navázali tam, kde skončili RECENZE: Soundgarden navázali tam, kde skončili

Soundgarden

King Animal

13 trax / 52:01

Vydavatel: Universal Music

Zatímco "Big 4" amerického thrash metalu má za sebou veleúspěšná společná vystoupení, fanoušci velké čtyřky seattleského grunge si o něčem podobném mohou nechat jen zdát. Ale třeba se blýská na lepší časy. Po Nirvaně se sice už dávno slehla zem, jistotou naopak zůstali Pearl Jam. Alice In Chains doslova vstali z popela a s novým zpěvákem prožívají až překvapivě úspěšný comeback. Nyní přišla řada na Soundgarden. Chris Cornell sice hudebním fanouškům z očí v přechozích letech nezmizel, návrat na scénu přesto svým způsobem slaví i on. Audioslave bylo velmi zajímavé seskupení, ale člověk se těžko zbavoval dojmu, že by si raději poslechnul ať už Rage Against The Machine, nebo právě Soundgarden.

Samostatnou kapitolou je Cornellova sólová tvorba. Pomyslnou poslední kapkou bylo album Scream z roku 2009, jenž je pro starší příznivce a pamětníky 90. let nepřijatelné. Při jeho poslechu už asi nikdo nevěřil, že v sobě frontman Soundgarden - jeden z nejvýraznějších zpěváků své generace - ještě někdy probudí rockovou bestii. Probudil. Jeho vnitřní zvíře se projeví hned v úvodní skladbě, singlové Been Away Too Long. Ano, kapela byla pryč příliš dlouho, avšak při poslechu této písně a vlastně celého alba to tak vůbec nevypadá.

TOP 8 | Když zazní hlas Chrise Cornella. Coververze od animáku po vlastní epitaf

Novinka nabízí ideální mix toho, co vyneslo Soundgarden na vrchol. Nezaměnitelný a originální hlas Chrise Cornella, Kim Thayil sype z rukávu skvělé riffy, to vše ženou vpřed bicí Matta Camerona. A samozřejmou, i když nenápadnou jistotou zůstává basák Ben Shepherd. King Animal je typicky pestrá nahrávka, která Soundgarden představuje v jejích pomalejších polohách (Bones Of Birds), dojte však i na vypalovačku ve stylu Ty Cobb (Attrition). Čtveřice zní přesně tak, jak by v roce 2012 znít měla.

Samozřejmě ne všechny nové písně budou v budoucnu aspirovat na zařazení do Best Of kolekce a je také nutné zdůraznit, že King Animal nezabere na první poslech. Není to Badmotorfinger, není to ani Superunknown. Nicméně pochopitelně narazíte na momenty, které vám uvedenou tvorbu připomenou. I přes příkop, který byl prohlubován dlouhá léta, se podařilo návazat tam, kde kapela kdysi skončila.

Uspokojit obrovská očekávání je vždy nevděčný úkol. Soundgarden se to naštěstí podařilo. Přesto mohou Pearl Jam zůstat v klidu - Soundgarden trůn krále zvířat neobsadí. Bude však zajímavé Cornellovu partu sledovat - už kvůli osobě Matta Camerona, který svými bicími udává tempo v obou zmíněných formacích.

BEST TRAX: Been Away Too Long, Bones Of Birds, Halfway There
ZKUS TAKY: Pearl Jam - Backspacer, Alice In Chains - Black Gives Way To Blue, Mudhoney - The Lucky Ones

text: Tomáš Rumler