RECENZE: James Bond, Shirley Bassey a ti další

Už padesát let se na stříbrném plátně vyskytuje tajný agent 007 a pokaždé ho doprovází melodie, která se na veřejnosti propírá stejně jako výběr herce, který aktuálního Jamese Bonda ztvárňuje.

RECENZE: James Bond, Shirley Bassey a ti další RECENZE: James Bond, Shirley Bassey a ti další

best-of-bond-james-bond-50th-anniversaryRŮZNÍ UMĚLCI
Best of Bond...James Bond
EMI
23 trax / 77:21

Kompilace Best of Bond...James Bond obsahuje třiadvacet kousků, tedy titulní skladby všech dosavadních bondovek. Tedy skoro všech; aktuální Skyfall od Adele chybí. Její absence naznačuje, že jde jen o pouhou snahu získat od lidí peníze - vydavatelé zkrátka chtějí, ať si divák/posluchač koupí těch disků několik. Kromě tohoto výběru i soundtrack ke zmíněné novince Skyfall. Sbírka přece musí být kompletní...

Pomineme-li tento komerční fakt, zůstává nám sonda do minulosti, která by mohla posloužit historikovi i sociologovi ke zkoumání nedávných dějin. Album nashromáždilo titulní skladby od James Bond Theme z úvodního Dr. No z roku 1962 až po Another Way To Die z Quantum of Solace z roku 2008. The John Barry Orchestra udali tón, jak by měla pravá bondovka znít a ať už pokusy byly různé, nejlepší kusy dodnes zůstávají ty, které se drží receptu z kuchařky orchestru Johna Barryho. Pompéznosti a dramatičnosti skladeb často dopomáhají smyčce a velký klenutý hlas interpreta. Zajímavé také je, že Bondovi to více sluší, když mu zpívá žena. Nepřekonatelnou zůstává Shirley Bassey. Snad také proto dostala příležitost hned třikrát (Goldfinger, Diamonds Are Forever, Moonraker) a nikdy nešlápla vedle. Další dámou, která agenta 007 se ctí doprovodila je Tina Turner. Její GoldenEye vrátilo bondovské písni opět silnou atmosféru. Z mužů si s tématem Jamese Bonda nejzdařileji poradil Paul McCartney, který mu věnoval svou nejslavnější melodii (Live And Let Die) po odchodu z The Beatles.

V půli osmdesátých let tvůrci slavné filmové série dali důvěru tehdy oblíbeným popovým skupinám, jakými byly Duran Duran a A-Ha. Díky nim se tajný agent chvíli utápěl v nablyštěném popu. Nutno dodat, že šlo o tu vkusnější etapu oslavovaných i zatracovaných osmdesátek.

Přelom milénia dal Bondovi kytaru a proměnil ho v rockera. Soul s rockem se pokusili spojit Garbage a Sheryl Crow. O něco drsnější byli Chris Cornell a Jack White s Alicii Keys. Samostatnou kapitolou zůstává angažování Madonny jako zpěvačky bondovské písně. Tam, kde nestačila hlasem, pomohla si efekty, a tak díky Die Another Day byl 007 chvíli i electro.

V bonusové verzi najdete další disk s instrumentálními kousky a několika dalšími písněmi, které ve filmové sérii zazněly nebo jí byly inspirovány, jako třeba Mobyho verze James Bond Theme. I na druhém albu získala prostor nepřekonatelná Shirley Bassey se skladbou Mr. Kiss Kiss Bang Bang.

Všechny skladby stejně jako všechny filmy o Jamesu Bondovi nemají stejnou kvalitu, přesto všechny si zaslouží znovu a znovu vaši pozornost. Jen výčet jmen, která se na výběru objevují budí respekt. James Bond a i písně z něj jsou fenoménem globální kultury. {vypnoutlink:Another Way,Tina,Kiss}

BEST TRAX: Shirley Bassey - Goldfinger, Shirley Bassey - Diamonds Are Forever, Tina Turner - GoldenEye

text: Daniel Maršalík

0,00