RECENZE: Alicia Keys se může tešit na spoustu hudebních cen

Vydáno 03.12.2012 | autor: Daniel Maršalík

Půl roku máme na pořádné nastudování nových písní Alicie Keys, než nám je do Prahy přijede sama zazpívat. Poslech desky Girl on Fire se vyplatí - potvrdila se totiž hypotéza, že Alicia je jednou z mála stabilních jistot v nestojatých vodách světového popu.

RECENZE: Alicia Keys se může tešit na spoustu hudebních cen RECENZE: Alicia Keys se může tešit na spoustu hudebních cen

alicia-keys-girl-on-fire-cover2ALICIA KEYS
Girl on Fire
Sony Music
13 trax / 53:08

Na poli moderního RnB v minulosti zazářilo poměrně hodně zpěvaček. Mnoho z nich postupně přesedlalo na módní electropop a ne každé to vyšlo. Za všechny "nešťastnice" jmenujme například Kelis nebo Christinu Aguileru. Alicia Keys se od začátku kariéry drží jasné nastolené a úspěšné cesty. Jakoby měla šablonu, kterou používá při tvorbě každé desky. Girl on Fire je její už páté studiové album (první po porodu) a opět začíná intrem vycházející z klasické muziky, na které navazuje z velké části její autorská tvorba. Alicia kromě skladatelského talentu má i vkus na výběr spolupracovníků, a tak do svého týmu přivzala takové osobnosti, jakými jsou například Emeli Sandé, Bruno Mars nebo Frank Ocean.

To, že Alicia nabízí už popáté v podstatě totéž, způsobí, že občas si vybavíte starší skladby. New Day připomíná hit Empire State of Mind a závěr Girl on Fire vyvolá vzpomínky na další pecku No One. Američanka by mohla z téměř každé písně udělat singl, což svědčí o její velikosti coby skladatelky. Paradoxně svým nehitovým potenciálem vyniká nenápadný duet s Maxwellem Fire We Make, kde obě soulové superhvězdy spolu komunikují "přiskrcenými" hlasy a skladbu nechávají krásně vygradovat ke kytarovému sólu.

Překvapením placky je zařazení Inferno verze prvního singlu Girl on Fire s hostující rapperkou Nicki Minaj, která je ve srovnání s video editem temnější a připomíná svou produkcí někdejší sound The Neptunes. Skutečnými producenty albové verze jsou spolu se zpěvačkou Salaam Remi a Jeff Bhasker. Škoda, že základní verze (bez Nicki) nebyla na desku zařazena aspoň v podobně bonusu.

Druhým singlem je Brand New Day, kde je znatelný rukopis Emeli Sandé. Američanka má na rozdíl od Britky zastřenější hlas, který působí na posluchače víc emotivně. Nevýhodou písně je, že se velmi pomalu rozjíždí a ne každý musí vydržet až do finále. Alicia Keys ale není interpretka pouhých hitů, je to umělkyně, která nabízí k soustředěnému poslechu celé desky, což je v dnešní době v rámci popu poměrně unikátní.

Mateřství je pro každou ženu převratná věc. Podobně jako v tuzemsku vpašovala Dara Rolins do singlu Ďaleko mi neuleť úryvek dialogu se svou dcerou Laurou, tak Alicia do písně When It's All Over přidala hlas syna Egypta, což z alba dělá ještě intimnější uměleckou výpověď. Alicia Keys nikdy nebyla typem rozjuchané zpěvačky, avšak zdá se, že mateřství ji ještě o něco více zklidnilo. Možná to ovlivní i koncertní show, a proto plánovaný pražský koncert bude pouze na sezení. Girl on Fire se neschovává za producentská kouzla a lze si jej docela dobře představit v živém provedení.

Girl on Fire je pátou deskou jedenatřicetileté newyorčanky a pátou deskou, kterou se nesmazatelně zapíše do dějin RnB/popu. Teď už se můžeme jen těšit na její koncert (12. června 2013) a tipovat, kolik různých hudebních cen za novou desku Alicia získá.

BEST TRAX: Fire We Make, Girl On Fire, One Thing
ZKUS TAKY: Emeli Sandé - Our Version of Events, Bruno Mars - Doo-Wops & Hooligans, Frank Ocean - Channel Orange

text: Daniel Maršalík