RECENZE: Coldplay na živáku přenáší štěstí až do obýváku

Vydáno 15.12.2012 | autor: redakce

Pokud jste se nějakým nedopatřením nemohli dostavit na pravděpodobně nejlepší letošní stadiónový koncert, není proč zoufat. Zpětně ho můžete prožít alespoň prostřednictvím zdravice s prostým názvem Live 2012, kterou Coldplay posílají svým příznivcům pod vánoční stromek.

RECENZE: Coldplay na živáku přenáší štěstí až do obýváku RECENZE: Coldplay na živáku přenáší štěstí až do obýváku

coldplay_liveCOLDPLAY
Live 2012
EMI
15 trax (CD), 23 trax (DVD) / 66:36 (CD)

Po strhnutí ochranné fólie se před vámi zjeví pestrobarevná dvojice disků - DVD a CD. Na prvním se skrývá koncert smíchaný ze záběrů v Paříži, Madridu, Montrealu nebo Glastonbury plus bonusy v podobě fotogalerie a dvou vystřižených skladeb - The Scientist a Don't Let It Break Your Heart. Na druhém disku si pak patnáctku vybraných skladeb (Violet Hill chybí) můžete poslechnout i ve vašem CD přehrávači.

S chudým bookletem neztrácejte čas. Samotný koncert slušně odsýpá a přináší věrný obraz toho, jak to na evropském turné britského kvarteta vypadalo. Co ale zarazí, je jeho rozháranost. Záznamu dominuje přenos z Paříže (kde se mimochodem objevuje i Rihanna), ale prokládán je záběry z jiných metropolí. Dočkáte se tak sice podobné skladby písní jako v Praze, ale stále budete přeskakovat po světě jako v akční střílečce. V malém klubu La Cigale odezní Violet Hill, na Glastonbury Viva La Vida, v Montrealu zase Us Against The World. Coldplay asi kontinuitu neradi

Ba co víc - už tak smíchaný koncert je prokládán mluvenou složkou se zákulisními prostřihy na kapelu, které ruší ještě víc. Čtveřice vám v nich vysvětluje svůj přístup k turné, poodkrývá způsoby trávení volného času a dočkáte se i přiblížení vzniku fenoménu wristbands (tedy svítících náramku, které band rozdával na koncertech) a celého jejich smyslu. Prostě sympatické lahůdky, které fanoušci určitě ocení. Potíž je ale v tom, že nejsou součástí souvislého dokumentu v bonusové části disku, ale ruší zde skoro po každé druhé skladbě. Tato snaha o neustálé udržení pozornosti diváka je ve výsledku kontraproduktivní - byť je koncert i dokument zábavný a nenudí, nedokážete se plně vložit ani do jednoho z nich. Naštěstí se "mluvící hlavy" dají přeskočit.

Vzpomeňte na pražský koncert v Eden Aréně

To všechno jsou ale jen drobné vady na kráse. Skutečně podstatné je, že atmosféru koncertu a zážitky s ním spojené si díky Live 2012 vybavíte, jako by to bylo včera a budete obdivovat všechnu tu nádheru, ze které jste byli užaslí už tehdy. Všechny ty blikající náramky, ohňostroje, světla, barvy, konfety... To všechno se povedlo výborně zachytit a stejně to působí znovu a znovu, stejnou silou jako v Edenu. A nezapomínejme ani na výborně sehranou kapelu, která entusiasmus, nadšení a dobrou náladu dokáže přenést až do vašeho obýváku. Možná si pak ani nevšimnete, že záznam je o několik skladeb kratší a že to Martinovi občas intonačně ujede. Až totiž tenhle cirkus skončí, budete se jen zasněně usmívat.

BEST TRAX: Hurts Like Heaven, In My Place, Fix You
ZKUS TAKY: Rihanna - Loud Tour Live at O2, Muse - Haarp, Coldplay - Live 2003

text: Jan Trávníček