RECENZE: ¡Tré! Green Day se vrací zase na začátek

Green Day vyslali do světa poslední část aktuální trilogie ¡Tré!. Po garáží zavánějícím ¡Dos! se vrací zpět k melodickým skladbám, které se někdy až nápadně podobají první části ¡Uno!.

RECENZE: ¡Tré! Green Day se vrací zase na začátek RECENZE: ¡Tré! Green Day se vrací zase na začátek

trGREEN DAY
¡Tré!
Supraphon
11 trax / 46:35

Kalifornská trojka má za sebou plodný konec roku. Během necelých třech měsíců stačili vydat hned tři regulérní alba a protože se jim zřejmě nechtělo vymýšlet originální názvy, spojili všechny tři počiny dohromady a nazvali je velmi jednoduše ¡Uno!, ¡Dos!, ¡Tré!. Na přední obal každé desky pak plácnout podobiznu jednoho z kapely a je vystaráno a vyděláno na několik let dopředu.

Předně se Billie, Mike a Tré dopustili jedné zásadní chyby. Novinku chtěli vydat co nejdřív (prý jako substituci za neuskutečněné podzimní turné, což zapříčinila léčba Billieho Joe Armstronga), čímž ale uškodili oběma deskám. Vždyť dvojka se nestačila v obchodech ani ohřát a už jí střídala trojka. Oproti ¡Uno! tak mělo ¡Dos! minimální propagaci a ¡Tré! nebylo propagováno vůbec. V součtu tak Green Day do fanoušků nacpali tři sice vydařená alba, která ale hudební historií prolítnou bez znatelnější stopy.

Zpět k novince ¡Tré!. Zatímco prvotina přinesla poměrně melodické a snadno zapamatovatelné skladby s vysokým rádiovým potenciálem, dvojka ¡Dos! zněla mnohem syrověji a ¡Tré! se vyzněním vrací zase na začátek. Najde se tu hned několik písniček, které jsou až nápadně podobné úvodní části. Sami Green Day se k albu vyjádřili, že se nejlépe hodí na ráno po pařbě, kdy člověka zmáhá kocovina. Takovou náladu vystihuje třeba singl The Forgotten, který se objevuje i jako titulní píseň v posledním dílu upírské ságy Twilight: Robřesk. Tato balada je zároveň ideální písní pro toto roční období - vždyť kdy jindy přemýšlet o životě, smrti, rozchodu a lásce než v tento studený a sychravý čas? Podobným kouskem je i další Brutal Love, svým textem možná ještě silnější a intenzivnější než The Forgotten. Oživení se pak dočkáme například v Sex, Drugs and Violence nebo u Dirty Rotten Bastards, kde se kapela snaží vrátit do svých mladických let a donutit posluchače tančit, skákat a jakkoliv jinak vyjádřit pozitivní energie. Na druhou stranu je však nutné říct, že Green Day v několika momentech vykrádají sami sebe či prostor zbytečně "vycpávají". Důkazem je kupříkladu 99 Revolutions nebo Missing You, které jsou na albu jaksi navíc.

Trojice by si teď měla dát na nějaký čas tvůrčí pauzu, jinak začne štvát nejen fanoušky, ale hlavně sama sebe. Pokud však nemáte Green Day ještě pořád dost, můžete se těšit na jejich dokumentární film s dalším "originálním" názvem Quatro, který vyjde příští rok.

BEST TRAX:
Brutal Love, Dirty Rotten Bastards, The Forgotten
ZKUS TAKY: Green Day - ¡Uno!, The Foxboro Hot Tubs - Stop Drop and Roll!, Good Charlotte - Cardiology