RECENZE: Pražský výběr je autentický i po 25 letech

Vydáno 08.01.2013 | autor: redakce

Po čtvrtstoletí se jako bumerang vrací v remasterované podobě druhý dlouhohrající počin Pražského výběru (nepočítáme-li jazzrockovou Žízeň) a opět přesně strefuje rockové makovice na komoru. Holt klasika.

RECENZE: Pražský výběr je autentický i po 25 letech RECENZE: Pražský výběr je autentický i po 25 letech

vber_coverPRAŽSKÝ VÝBĚR
VÝBĚR
Supraphon
9 trax / 42:17

První co břinkne do uší, je jiskra autentického entuziasmu a nadrženého elánu, kteréžto už kapela na alba nikdy poté nedostala. Nahrávce oproti debutu dominuje na úkor kláves skvostná Pavlíčkova kytara, tentokrát více heavy. Výraznější prostor dostal též expresivní ječák Viléma Čoka, ostatně působivá kooperace tří ironizujících hlasů dává poťouchlým i kriticky šlehavým textům další rozměr. Plochý zvuk částečně naprogramovaných automatických bicích není ani s odstupem let optimální, přesto v dnešní době všemožných samplů a elektronických kejklí jsou ke slyšení horší umělotiny. Naopak nedostatkem vůbec není absence bonusů, možno porovnat s verzí z roku 1995 na kompilaci Komplet. Do nynější podoby prostě bylo album koncipováno a koncertní verze, rarity i remixy již stejně v mezidobí našly uplatnění. Bohatě stačí booklet rozšířený o textový a obrazový materiál.

Stejně jako Pražský výběr kvedlal s tuzemskými hudebními dějinami, točila i zdejší společensko-politická historie s ním. Koho by v roce 1982 napadlo, že tzv. Straka v hrsti vyjde o šest let později a dokonce až po svém následníkovi. A koho by v roce 1988 ve frontě na magnetofonovou kazetu Výběr (vinyly byly beznadějně vyprodány a otálet s koupí se tehdy nevyplácelo) napadlo, že na reedici tohohle alba bude psát v roce 2013 recenzi. Jó, dějiny naší zeměkoule jsou jedna velká tatrmánie. Snad tedy současné volební tendence věčně nespokojených Čechů nedojdou tak daleko, že by mohl být Pražský výběr znovu stižen zákazem...

BEST TRAX: Tatrman, Sbal si to svý ráno, Snaživec
ZKUS TAKY: Stromboli – Stromboli, Tango – Elektrický bál, Laura a její tygři – Žár trvá

Daniel Folprecht