RECENZE: Na kompilaci Burácení přispěli i Vypsaná fiXa nebo Volant

Vydáno 26.01.2013 | autor: redakce

Z "města půlky koně" Pardubic a jeho okolí se v poslední době objevily dva výběry PaCh resp. Aromaterapie, které se snažily zmapovat východočeskou hudební scénu. Třetí, volně navazující kompilace Burácení, přináší na dvou CD nahrávky různých kapel s texty pardubického básníka, hudebníka a herce Jana "Buráce" Buryánka, který před šesti lety zemřel ve věku pouhých třiatřiceti let.

RECENZE: Na kompilaci Burácení přispěli i Vypsaná fiXa nebo Volant RECENZE: Na kompilaci Burácení přispěli i Vypsaná fiXa nebo Volant

buraceni-2cd-deska-pce_denik-1024BURÁCENÍ
RŮZNÍ UMĚLCI
San Piego Records
24 trax / 89:03

V textech zpěváka a kytaristy kapel Marná sláva, K.R.K. (předchůdce Vypsané fiXy) a Spiknutí, který několik nahrávek vydal vlastním nákladem, převládá skepse. Nejsou to však naštěstí plačtivé, sobecky do zahleděné verše a už vůbec ne lokální rýmovačky umělce z maloměsta. Kvalitní textové předlohy se chopily (z pohledu mimo východní Čechy) méně či ještě méně známé kapely stylově roztažené od popu k alternativě. Nahrávky vybrané na webu všichni pořídili na své náklady a ve svém volném čase, a ono to ve výsledku funguje lépe než jiné profesionálně se tvářící produkce!

Na nahrávání vesměs vydařených coververzí se podílela prakticky celá východočeská hudební scéna. Jedním z organizátorů projektu byl i bubeník Vypsané fixy Petr "Pítrs" Martínek.

Kromě skladby Dalece blízké, která se na kompilaci objevila v poprockové podobě od Vaat & Bergman a jako elektronický beat v podání souboru s obskurním názvem Fundamentalista v pásmu Gazi, najdeme na Burácení dalších jednadvacet písní a jednu instrumenálku s barovým klavírem (Z mostu - Václav Kramář). Celek až na jeden živák, který je zvukově úplně jinde (Páteční večery - Volant), drží díky Buryánkově vkladu až nečekaně pohromadě. A to přesto, že zde najdeme tak rozdílné styly, jako jsou divadelní písně (Advent II. - Fundamentalista v pásmu Gazi, Hitch-Hike Song - Kalkata Band, Benjamínek podzim - Haiku), elektronika (Děkuju - Alef Zero, Hodiny - Psycho.Tim), punk rock (Musíme zmizet - Kardio.FM), typické klubovky (Včera - Nautilus, Jeden život - Waif, Tělo - Baku), písničkářské kousky (Stane se - Josef Luňák), trochu underground (Najít kód - Špičková kultura), alternativa (Dost věcí - Mlask), rock (Světýlko - Digitální exil, Lásko - Mistři husích kůží) i šraml s harmonikou (Burácovka - Dukla Vozovna).

Kompilace Burácení je ojedinělá způsobem svého vzniku i zaměřením. Mezi její vrcholy patří kytarovka Popík (Píseň pro duši) od Chocolate Jesus a písně Veliká vášeň z pera Myštet a skladba 10, pod níž je podepsaná Vypsaná fiXa, které jsou důkazem o nevyčerpatelnosti a šíři tématu lásky. Tohle ohlédnutí za smrtí zmařeným talentem Jana "Buráce" Buryánka se prostě povedlo.

BEST TRAX: Popík (Píseň pro duši), Veliká vášeň, Jeden život
ZKUS TAKY: Vypsaná fixa - Detaily, Dukla Vozovna - Prášek proti smrti, Volant (s)hits

Roman Jireš