RECENZE: Vec dospěl a nahrál svou nejlepší desku

Vydáno 12.01.2013 | autor: Daniel Maršalík

Ačkoliv Vec patří k zakladatelům hip-hopu na Slovensku, nedávno vydal teprve třetí sólovou desku. A i když ji pojmenoval hravým způsobem Stereo Farbo Slepo, je velice barevná a vrací slovenskému rapu a hip-hopu respekt. Barevný je i povedený booklet, pod kterým je podepsán Vladimir 518.

RECENZE: Vec dospěl a nahrál svou nejlepší desku RECENZE: Vec dospěl a nahrál svou nejlepší desku

vec_coverVEC
STEREO FARBO SLEPO
EMI
18 trax / 71:52

"Na čistý hip-hop nasrať, moja hudba je bastard."
To jsou jedny z prvních slov, které má posluchač možnost slyšet, když si v přehrávači pustí album Stereo Farbo Slepo. Vec tak naznačil, že jeho verze hip-hopu je prošpikovaná popem, funkem ale i jazzem. Nahrál tak pestrou desku, která se v tom nejlepším slova smyslu nedrží současných tanečních trendů. I když hudba by mohla být v několika tracích propracovanější, ve srovnání s konkurencí zní téměř jako balzám na uši.

Rapper dospěl a v současnosti patří opět na vrchol česko-slovenské scény. Poetika jeho textů je podobná té, kterou známe v Čechách u Kata z Prago Union. Nejpřesvědčivější je ve skladbách, které staví prvoplánově na vtipu a srandě, a to i když kritizují současnou společnost. Písnička Rozdiel trefně popisuje odlišnosti mezi Českem a Slovenskem, nejzdařilejší je pasáž věnující se rozdílům v jazycích bývalé federace. Patriot inak zase popisuje, jak vymírá slovenský národ, a proto Vec dává návod, jak s tím bojovat. Nahrávku je dobré si poslechnout už jen proto, abyste odhalili význam zkratek SSNB, SSNC a SSNX.

Velký nadhled vládne i vzpomínce na dětství a dospívání ve skladbě s nakažlivým popěvkem Dole dole. Chudost slov v refrénu nahrazuje změna významu slov "dole dole". Historii dospělejšího věku Vec rekapituluje (Kúsky mňa) pomocí popisu oblečení, které má spojené se zásadními momenty své hudební kariéry. Vtipem a sebeironií srší i první singl Branči Kováč, kde sexy hlas v refrénech patří (jediné ženské složce na desce) Sash alias Saše Okálové. Mezi všemi hosty zaujme jméno slovenské jazzové legendy Petera Lipy ve skladbě pro všechny lenochy a "nemakačenka" Maňana, která je jasný adept na další singl.

V několika případech lze Vecovi vytknout výběr příliš jednoduchých beatů. V kombinaci s texty, které nestaví na vtipu, jako je tomu například v tracku Sami sebou, se posluchač brzy začne nudit a nezachraňuje to ani hostující Vladimir 518. Celkově by tak k ještě lepšímu výsledku desce prospělo, kdyby si ji ve finální fázi vzal nějaký jazzman a vyšperkoval ji hudebními kurdlinkami a nápady, tak jak je to u Maňany nebo Dole dole, kde pozornost navíc zaujmou Slovákovy oblíbené skreče. To ale nic nemění na faktu, že Vec zabodoval v cílové rovince minulého roku a o desce Stereo Farbo Slepo lze hovořit jako o hip-hopovém počinu roku.

BEST TRAX: Rozdiel, Dole dole, Maňana
ZKUS TAKY: Prago Union - Dezorient Expres, Moja Reč - Dobrý chlapci 3, Majk Spirit - Nový človek

Daniel Maršalík