RECENZE: Horkýže Slíže na cestě údolím St. Mary nešetří nikoho. Ani sebe

RECENZE: Horkýže Slíže na cestě údolím St. Mary nešetří nikoho. Ani sebe RECENZE: Horkýže Slíže na cestě údolím St. Mary nešetří nikoho. Ani sebe

hs_new cd1

HORKÝŽE SLÍŽE
ST. MARY HUANA GANJA
HS Records
13 trax / 41:38

Že kapela ani v roce svého 20. výročí neztrácí vtip a smysl pro až absurdní nadsázku, dokázala už dříve zveřejněná první ochutnávka v podobě singlu Mám v p... na lehátku provázená vydařeným klipem. Svérázná Kukova poetika se opět nezastavila před ničím, stejně jako jeho chuť parodovat různé hudební styly a kolegy z branže i sebe sama. I když v případě koncertní tutovky SN, TO, MI, LM, BA se asi jedná spíše o inspiraci u Svěrákových a Mládkových Zkratek. Od Intra, na němž by se vypočítavé Pussy Riot mohly učit, jak se dělá vkusná náboženská provokace, se to valí bez obvyklých více či méně vtipných výplní mezi jednotlivými písněmi, které zaplevelily některá předchozí alba.

Ve svém známém zeleném VW karavanu, který se dostal na obal alba, veze rozjuchaná čtveřice náklad tradičních zpěvných punkových refrénů, spoustu legrace a několik zajímavých hostů. Tím nejpřekvapivějším se stal Bolek Polívka, mimo jiné také kmotr nahrávky, který svým zpěvem vyšperkoval chytlavý song Povaĺači. S hosty se tady rozhodně nešetří, a v případě Tomáše Kluse i proti jeho vůli. Folkový kousek Playmate s jeho imitátorem (na obalu je ovšem Český slavík uveden jako host), je možná vtípek trochu za hranicí, ale i sám Klus nad tím velkomyslně mávl rukou.

Další hosté jsou zaručeně praví a zábavní - ať už se jedná o Zitu Rigondeaux z kapely BijouTerrier v reakci na svět reklamy a nákupních středisek Terárium nebo Braňo Jobus z Karpatských chrbátů v Nerob!!!. Veĺké, dlhé "A" s dvoma bodkami parodující německý rock produkovaný kapelami typu Rammstein ozdobil Whisky (Slobodná Európa), závěrečný záměrně dlouhý výsměch metalovým klišé Temná mysel´obohatil kytarovým sólem Jimmy Cimbala známý z kapely doprovázející účastníky SuperStar.

Jak je patrné z předchozích řádků, ve "slížovém kotli" se přetavilo ledacos a posluchač se často může domýšlet, na koho kapela míří. Například klenutý refrén Láskyplní může být nezbedným mrknutím oka na Tublatanku a její všeobjímající refrény. Každopádně z těch různých přísad nevznikla žádná nechutná lepenice, ale pořádně výživné album, jedno z nejlepších, jaké kdy Horkýže Slíže natočili. Bravo, chalani!

BEST TRAX: Mám v p... na lehátku, Povaĺači, SN, TO, MI, LM, BA
ZKUS TAKY: Karpatské chrbáty - Veget, Visací zámek - Klasika, Iné Kafe - Právo na šťastie

Roman Jireš