RECENZE: Nick Cave 2013 aneb nic při starém, už jen stárnutí

Vydáno 20.02.2013 | autor: redakce

Pokud čekáte post-punkovou avantgardu ve stylu nedávno ukončeného bočního projektu Nicka Cavea Grinderman, který šel ve stopách legendárních The Birthday Party, pak máte smůlu. Push the Sky Away logicky navazuje na linii tvorby s The Bad Seeds - zhruba tam, kde se pozastavila u Dig, Lazarus, Dig!!! před pěti lety.

RECENZE: Nick Cave 2013 aneb nic při starém, už jen stárnutí RECENZE: Nick Cave 2013 aneb nic při starém, už jen stárnutí

push-the-sky-away-packshot1-768x768NICK CAVE & THE BAD SEEDS
PUSH THE SKY AWAY
EMI
9 trax / 42:41

Nebo ne, novinka je přece jenom víc melancholická a baladická a odkazuje rovnou na Nocturamu z roku 2003 nebo dvojalbum Abattoir Blues/The Lyre of Orpheus z roku 2004. Kdyby nebylo zmiňovaných Grinderman, člověk by možná ani nevěřil, že Cave umí ještě jinou než tuhle cohenovskou polohu. Písně to samozřejmě stále nejsou úplně tradiční, ale ve srovnání s kousky jako Tupelo nebo Wanted Man se zdají mnohem uhlazenější a přístupnější. Přinejmenším víc, než právě ty neotřelé experimenty z dřívějších dob, díky nimž má kapela svou pověst. Novinka nejvíc připomíná styl pomalých a plíživých vyznání zkaženého kazatele skladba Water's Edge.

Temnota, které je Nick Cave uznaným komandantem, dostává jinou podobu - z nářků rozervance ranějších alb tady cítíme spíš nostalgické smutnění a dospělost. Kakofonii kytar a dramatickou dikci vystřídaly uhlazené aranže a smyčce. Vývoj a zkušenosti přicházející s věkem jsou v pořádku, ale co vytýkáme desce v tomto ohledu, je velká ztráta energie a caveovského humoru a nadsázky a chuti kapely udělat něco nového, i když třeba divného. Působí to, jako by Nick Cave mezi spoluprací s The Bad Seeds a s Grinderman rozdělil vlastně sám sebe na dvě části. A protože Push the Sky Away působí utahaně a místy prázdně, v porovnání z toho vychází grindermanské orgie vítězně.

Co ale patří mezi položky, u kterých asi nelze Cavea nikdy plácnout před prsty, jsou texty. Jeho literární nadání - ať už prozaické nebo poetické v písních, které z let 1978–2007 soborně vyšly u nás nedávno i přeložené knižně - nelze zpochybnit a i tady najdeme perličky. Například u skladby Jubilee Street a Finishing Jubilee Street si Cave si výborně hraje s příběhovostí.

Na desce se nepodílel Mick Harvey (a jak je známo, od roku 2003 s kapelou nenahrává ani veledůležitý element Blixa Bargeld), což se na na ní negativně podepsalo, zvukově zchudla a je jednodušší. Alespoň, že ten Warren Ellis zůstává.

Push the Sky Away je bezpochyby kvalitní, vyzrálá nahrávka, které se věcně upřít příliš nedá. Otázkou ale zůstává, jestli v konkurenci bohaté a různorodé diskografie Nicka Cavea & The Bad Seeds obstojí a jestli její fanaticky kladná hodnocení už nezpůsobuje spíš dobré jméno interpreta než její kvalita jako uměleckého díla.

BEST TRAX: Wide Lovely Eyes, Water's Edge, Higgs Boson Blues
ZKUS TAKY: Nick Cave & The Bad Seeds - Nocturama, Mick Harvey – Two of Diamonds, Alexander Hacke & Danielle de Picciotto – Hitman's Heel

Lucie Malá {vypnoutlink:Lucie}