Tata Bojs interview: Brát se vážně? To zní strašidelně

Vydáno 03.03.2013 | autor: redakce

"Cítím se býti člověkem zkušebním neboli Homo Demo!" říká zpěvák a bubeník Tata Bojs Milan Cais. V rozhovoru mimo jiné prozradil, jaké kapela chystá oslavy ke svým letošním 25. narozeninám a jaké peripetie provázelo natáčení jednoho z jejich videí.

Tata Bojs interview: Brát se vážně? To zní strašidelně Tata Bojs interview: Brát se vážně? To zní strašidelně


tatabojs2013






































Vaším nejnovějším počinem je DVD Ležatá Letná, jehož křest proběhl loni v Sasazu. Můžeš nám DVD nějak přiblížit?

Je to po Nanotour naše druhé živé DVD. Na křest alba Ležatá osmička jsme se chystali dlouho a přišlo by nám škoda takovou událost nezaznamenat. Myslím, že se na DVD Ležatá Letná tentokrát podařilo dosáhnout o něco živějšího, autentičtějšího a také syrovějšího záznamu. A to platí pro zvuk i obraz. Velký dík za to patří divákům, kteří vytvořili skvělou atmosféru a režisérovi Ondřejovi Urbancovi a produkci ManaWorld, kteří to měli celé na starosti. V bonusech se pak dají najít tři písně, které se nám do hlavního záznamu nevešly a aktuální videoklipy vztahující se ke křtěnému albu. Homo Demo - zde pouze ve 2D verzi, Opakování - první klip k prvnímu singlu a animovaný klip k písni Usínací.

Držíte jeden český primát - první český 3D videoklip. Kdo přišel s nápadem natočit klip k písni Homo demo ve 3D?
Trochu se o tom vedou spory. My si myslíme, že s tím přišel režisér Šimon Šafránek a Šimon zase říká, že to byl kameraman Zbyněk Kunc. Tata Bojs sice mívají hodně bláznivý nápady, ale klip ve 3D s rozpočtem okolo tři čtvrtě milionu bylo i na nás moc (smích).

K dispozici jste měli techniku slavného režiséra Ridleyho Scotta, který s ní realizoval svůj akční snímek Prométheus. V čem se natáčení touto technologií liší od klasického a jak na natáčení vzpomínáš?
Já myslím, že právě natáčení touto technikou by se dalo označit jako to klasické. Všechny ostatní způsoby, jak mi bylo vysvětleno, jsou lidově řečeno "bastly". V podstatě se dá 3Déčko natočit i na dva foťáky připevněné na klacku a taky se to tak hojně provádí a já na tom nevidím nic špatného. Ale kluci si chtěli zkusit, jak se to dělá "správně". Nutno říct, že bez značné pomoci našeho technologického partnera - pro tento projekt firmy Samsung a produkce Caviar by se žádnej klip s technikou pana Scotta uskutečnit nemohl. Na natáčení máme všichni hezký vzpomínky. Byl to, myslím, největrnější letní den a my celý den balancovali na střeše budovy bývalého Federálního shromáždění dnes Národního muzea. Ani nechci domýšlet, co by se stalo, kdyby se nám hlavní pětimetrová rekvizita, představující něco mezi vesmírnou lodí a Noemovou archou, utrhla z jištění. Zjištění, že odlétla dolů na magistrálu, by bylo vskutku nemilé (smích).

tata-bojs15tata-bojs07














Vaše koncerty nejsou jen hudební produkcí. Naposledy u turné ležatá osmička to byly 3D projekce. To máš na svědomí ty.

To sice mám, ale musím upřesnit, že se nejednalo o 3D projekce. Na turné Ležatá osmička jsme měli projekce pouze 2D. Ale pro zmiňovaný koncert v Sasazu jsme zkusili vytvořit na podiu iluzi ještě hlubšího prostoru. Jakoby takový 3D efekt. Používaly se dva typy led projekčních systémů, kapela byla v určitých momentech uprostřed mezi nimi a tím vznikal onen 3D efekt.

A teď osobní otázka. Jsi zpěvák, bubeník, výtvarník, sochař. Čím se cítíš nejvíc?
Cítím se býti člověkem zkušebním neboli Homo Demo!

Kapela Tata Bojs se od roku 1988 trochu změnila. Z původní sestavy jsi zůstal pouze ty a Mardoša. Neměli jste někdy chuť s tím seknout?
Fungování skupiny Tata Bojs je založené na přetrvávajícím přátelství právě nás dvou. Pokud by to nefungovalo, nebudou existovat ani Tata Bojs

tata-bojs_090






























V letošním roce Tata Bojs slaví 25 let od svého založení. To je věk, kdy se člověk začíná brát vážně. Bude to i váš případ? Plánujete nějaké oslavy? Turné, vydání alba...

Brát vážně? To zní strašidelně. Doufám, že k tomu nedojde (smích). Říkali jsme si, že na tuto skutečnost lze reagovat dvěma způsoby. Buď to ututláme a budeme dělat jako že nic, anebo přiznáme barvu a půjdeme s tím strašným číslem ven. Zvolili jsme variantu číslo dvě. Chystáme velmi nestandartní koncertní letní turné po festivalech se speciální scénou, kterou jsem před chvílí popisoval. Projekce budou v pohybu a efekt bude hluboký až trojrozměrný. Celé jsme to nazvali TATA/BOJS 25LET CYKLACE aneb Tour Domácí. Toto bláznivé turné bude mít v průběhu léta 2013 pouze 10 zastávek na větších i menších festivalech a v Praze chystáme před začátkem prázdnin jeden velký samostatný open air.

Loni jste slavili svátek svatého Patrika úspěšným koncertem v rámci Jameson zone v Roxy. Jak se těšíš na letošní oslavu 16.3.?
Na loňský ročník vzpomínáme s nadšením. Myslím, že se podařilo v Roxy rozvířit tu pravou klubovou atmosféru. Skutečně jsem něco podobného nečekal, stejně tak jako jsme nečekali, že budeme po roce k hraní na JamesonZone znovu přizváni. To nás potěšilo dvojnásob. Doufám, že i 16. 3. 2013 v Roxy zůstane laťka minimálně stejně vysoko.



text: Eliška Böhmová



tatabojs2013_top
zavřít