RECENZE: Monkey Business natočili pěknou Holovinu

Vydáno 08.03.2013 | autor: redakce

Monkey Business pomalu dospívají do seriózního věku, ale pořád rádi dělají bordel a tahají holky za copy. Ostatně málokterá skupina si může na desku dovolit zařadit zkušený projev Joan Baez hned po rapové blbině o lobování v baru. Tato stylová sinusoida se táhne celou deskou a dohromady ji drží pevná ruka Romana Holého.

RECENZE: Monkey Business natočili pěknou Holovinu RECENZE: Monkey Business natočili pěknou Holovinu

mb_cover-2013MONKEY BUSINESS
HAPINESS OF POSTMODERN AGE
Supraphon
13 trax / 60:05

Happiness Of Postmodern Age se lehce opírá o téma krize středního věku. MB's tvrdí, že nikdy nebudou tak cool jako Bryan Ferry (The Ferry Tale), dumají, co v životě všechno nestihli (Midlife punk's Dilemma) a že si nemůžou už úplně dovolit být bezstarostní romantici (Realistic Romantics). Ale čert to vem, protože co je to všechno proti problémům třetího světa (Happiness of Postmodern Age).

Do zdánlivé závažnosti desky přesto vpašují typické opičárny, jako píseň s nejkratším možným názvem Your Girl Looked Like Bill Ward On The Cover Of Sabotage, kde se zároveň Ivan Mládek s banjem postaral o nejvtipnější hostovačku, German Party, ve které Tonyu donutili zpívat německy, nebo již zmiňovanou Rockin' At The Lobby Bar, v níž se podařilo spojit tábory PSH a Prago Union. Desky MB jsou celkově známé tím, že na nich vystoupí kdekdo, kdo zrovna projde kolem. A slavná písničkářka Joan Baez, která s kapelou účinkovala i na vánočním koncertě, se po nahrávacím studiu prošla jako hurikán. S kapelou natočila svůj hit Diamonds and Rust, věnovaný ex-příteli Bobu Dylanovi, a na nahrávce se tak poprvé v historii kapely objevila cover verze. Pozorný posluchač v písni najde i nenápadné feelingy Dana Bárty, Terezy Černochové a Vojty Dyka. Joan můžeme dále slyšet v duetu s Matějem s názvem Heartburn, a také namluvila úvod k songu My First Daimler. Na desce se dále podíleli Alex Limburg, či člen legendárních Freak Power Ashley Slater, který s kapelou spolupracoval již na předchozí desce. Holandští Kraak and Smaak přispěli remixem singlu The Ferry Tale, a nutno říct, že kluci umí hrábnout do samplů i lépe a jejich track je na albu trochu zbytečný.

Monkey Business již vypustili videoklip k písni Midlife Punk's Dilemma, která je jednou z nejzdařilejších věcí na albu. O text se postaral Ashley Slater, a když kapele poslal ukázku s komentářem "jak by si asi představoval, že by to mělo znít", muzikanti byli tak nadšení, že do písně zařadili i Ashleyho part. V klipu s příznačným názvem vystupují punkoví bardové Petr Hošek z Plexis, Martin "Rusák" Kadnár z Vanessy, nebo Honza Peterka z Mrtvých miminek. Spolupráce s těmito legendami vznikla především díky tomu, že Martin Kadnár již pro Holého a Rupperta psal texty pro jejich vedlejší projekt Neruda.

Otázkou zůstává, zda Monkey Business ještě zvládnou zaujmout nové fanoušky. Těžko si představit, že si náctiletí posluchači budou zpívat "We're never be as cool as Bryan Ferry" a libovat si nad tím, jakej je to výbornej fór. Další ukázkou jim typického humoru je booklet, jehož příběh trade-inu neznámého obsahu kufříku za penicilin pochopí bez vysvětlivky asi tak pět lidí, což znamená půlka kapely a možná jeden fanoušek. Pokud se však do desky zaposloucháte a postupně objevíte další hudební i významové roviny, můžete si být jisti, že Monkey Business obhájili svou pozici popové kapely číslo jedna. A to i přes to, že se nikdy nesnažili útočit na masové publikum.

Když srovnáte Happiness Of Postmodern Age s debutem Why Be In When You Could Be Out, jako byste poslouchali dvě odlišné kapely. Matěj Ruppert přestal zpívat fistulí, přibyl medový alt Tonyi Graves a z funku na první dobrou se stal inteligentní pop s žánrovými přesahy. Co však zůstává, je nezaměnitelný rukopis Romana Holého. Doufejme, že podobných holovin natočí ještě spoustu.

BEST TRAX: Midlife Punk's Dilemma, Realistic Romantics, Your Girl Looked Like Bill Ward On The Cover Of Sabotage
ZKUS TAKY: Freak Power - More of Everything For Everybody, Monkey Business - Twilight Of Jesters, Joan Baez - Diamonds & Rust

Tereza Vavroušková