RECENZE: Paramore nadobro zabouchli dveře minulosti

Vydáno 23.04.2013 | autor: redakce

Paramore toho za poslední dobu zažili mnoho. O tom, jak se snažili vypořádat s polorozpadem, natočili desku, která dokazuje, že udělali tlustou čáru za minulostí a snaží se dívat už jen dopředu. Album nese jasný název: Paramore.

RECENZE: Paramore nadobro zabouchli dveře minulosti RECENZE: Paramore nadobro zabouchli dveře minulosti

paramoreparamorePARAMORE
PARAMORE
Supraphon
17 trax / 63:48

Před dvěma roky to s Paramore vypadalo bledě. Z kapely odešli dva členové, bratři Zac a Josh Farro. Ústřední postavu, zpěvačku Hayley Williams, pak začali obviňovat, že celá kapela se točí jen okolo ní a oni byli jen "manufakturou vyrobený produkt důležité nahrávací společnosti, který čerpal slávu z Hayleyina snu". Trojka ve složení Hayley, basák Jeremy Davis a kytarista Taylor York následně natočili dokument pro MTV: The Last Word, kde celou situaci vysvětlili a rozjeli přípravy na nové album.

Všichni si kladli otázku, jak budou noví Paramore vlastně znít. Budou úplně jiní nebo se budou držet v zajetých kolejích? Pravda je někde uprostřed. Jejich čtvrtá deska se celkově nese hlavně v duchu: "Jsme zpátky a berte nás zase vážně". Dokazuje to i celkový počet sedmnácti písní, což je v dnešním světě zkracování a nahrávání co nejkratší desek trochu nezvyk. Paramore mnohem více experimentují, Hayley si více hraje s polohou svého hlasu a zkouší, kam až může zajít. Navíc je na ní poznat, že jí polorozpad skupiny pomohl dospět. Už není tou rozjívenou puberťačkou, kterou byla u první desky All We Know Is Falling, ale dospěla ženou, která ví, o čem zpívá a co zpívá. Nejlépe zní její vokál v písních s titulem Interlude, která má hned tři časti: I'm Not Angry Anymore, Moving On a Holiday a jež vás přenesou do zaplivané americké hospůdky na začátek minulého století.

Když se navíc oprostíte od všech personálních změn, kterými Paramore za dobu své existence prošli, zjistíte, že skladby mají ohromný potenciál. Nejvíce je to znát v Ain't It Fun, do které se přimíchaly i gospelové sbory a skladba tak dostává naprosto jiný rozměr. Na podobné úrovni je i (One of Those) Crazy Girls, která po klidném úvodu postupně graduje, čímž dotváří text o rychlém vzplanutí lásky, která ale brzy končí. Prakticky stejnému tématu se věnuje i song Still Into You, druhý singl alba. Naopak stejná tvář skupiny zůstává i u Be Alone, Proof či Fast Car, která celou desku otevírá a pojednává nejen o rychlé jízdě autem, ale třeba i celým životem, čímž hned na úvod naznačuje téma celého alba - oproštění od minulosti a vyhlížení nové budoucnosti.

Co nemůže zůstat opomenuto, jsou balady. Například taková Daydreaming patří k vrcholům celého alba svou rytmičností, gradací a opět přesvědčením, že všechno špatné je už za námi. Další klidný kousek Hate To See Your Heart Break naopak ztrácí a Paramore byste si v tenhle moment spletli s jakoukoliv jinou kapelou.

Odpovědí, jak znějí noví Paramore naživo, bude pražský koncert, který se uskuteční 19. června v Lucerně.

BEST TRAX: Ain't Fun, Still Into You, Future
ZKUS TAKY: Paramore - Riot, Blink 182 - Enema of the State, No Doubt - Tragic Kigndom