RECENZE: O 30 Seconds To Mars se ve vesmíru mluvit nebude

Vydáno 23.05.2013 | autor: redakce

Jared Leto, Shannon Leto a Tomo Milicevic už jsou spolu přes patnáct let. Letos přicházejí se svou čtvrtou řadovou deskou a ambice mají opravdu velké. Novou kapitolu započali stylově ve vesmíru, navázat na úspěch minulé desky však nebude jednoduché.

RECENZE: O 30 Seconds To Mars se ve vesmíru mluvit nebude RECENZE: O 30 Seconds To Mars se ve vesmíru mluvit nebude

30stm 2013 COVER30 SECONDS TO MARS
LOVE LUST FAITH + DREAMS
Universal
12 trax / 44:50

Poslední deska This Is War měla masivní úspěch. Po milionech prodávané singly, přes tři stovky koncertů během dvou let a stále rostoucí fanouškovská základna. Koncem roku 2011 začali 30 Seconds To Mars pracovat na novém materiálu, Jared si ještě stihl odběhnout natočit jeden film a letos v únoru ohlásili, že do světa (i mimo něj) vyšlou nový singl.

Album Love Lust Faith + Dreams je koncepčně rozděleno do čtyř sekcí odkazujících k názvu. Zmiňovaný singl Up In The Air předznamenal, že by se kapela mohla vydat i novou zvukovou podobou. To se ale podařilo jen částečně a právě zde ztrácí koncept nejvíce na své kráse. Zdá se totiž, že se Jared při skládání příliš soustředil na témata a opomněl na hudební jednotnost. Při poslechu This Is War, ale i starších věcí, jste Mars jasně rozpoznávali, i když šlo o mírně odlišné věci jako Hurricane nebo Stranger In A Strange Land. Teď se například v Conquistador v sobě snaží probudit zapomenuté hard rockery, přitom jim tato poloha nesedí a navíc zcela zbytečně využívají ke zpěvu auto-tune. V porovnání se všemi předchozími singly působí plošeji i Up In The Air sázející na tradiční davové popěvky. Ty se po minulém úspěchu rozhodla skupina opětovně využít, místo stohlavého hlasu ale nahrávali hlasy pouze desítky fanoušků. Možná i proto nemají výkřiky takovou sílu a revoluční efekt v otázkách lásky a víry tentokrát nefunguje. Podobně prázdně působí i propojující intermezza Convergence a Pyres Of Varanasi, připomínající hudební doprovod k traileru. Tato instrumentálka měla zůstat pouze v epickém klipu Up In The Air.

Oproti výše zmíněným stojí skvěle uvozující Birth s výživným sonickým finále a závěrečná Depuis Le Debut, jejíž název napovídá otevřený konec a po nepříliš pozitivně laděné tématice snové části Dreams ponechává v posluchači naději dobrého rozuzlení. Zatímco tvrdou dikcí Jared a spol. nebodují, v ohlížení do minulosti se našli perfektně. Nejdříve je to trochu melancholická City Of Angels s klavírním doprovodem připomínajícím nejlepší časy INXS a kytarami a la U2, následně nejlepší sekcí alba Faith, v níž se s 30STM vydají prostřednictvím Bright Lights do osmdesátých let. Skladbou Do Or Die zase připomenou své nejlepší pódiové momenty.

Ve snaze o natočení uceleného díla se záměr minul s cílem a kompaktnost a síla nahrávky zaostává za svými předchůdci. Nad kapelou ale není třeba zatím lámat hůl, její vytrvalost a snaha je hlavním důvodem, proč ji má tolik lidí rádo. Cesta na Mars však byla tentokrát příliš rychlá. {vypnoutlink:Air}

BEST TRAX: Birth, City Of Lights, Bright Lights
ZKUS TAKY: 30 Seconds To Mars - This Is War, My Chemical Romance - The Black Parade, Linkin Park - Living Things

Ondřej Bambas