RECENZE: Atomová včela WWW šíří radioaktivitu více do davu

Vydáno 18.06.2013 | autor: Lucie Malá

Od poslední studiové desky WWW Tanec sekyr uplynula čtyři léta. Atomová včela, jejich třetí album, vyšla za velké pozornosti médií i fanoušků a mluvilo se o ní jako o jedné z neočekávanějších českých desek. Rozseknout, jestli očekávání naplnila, ale není zdaleka jednoduché.

RECENZE: Atomová včela WWW šíří radioaktivitu více do davu RECENZE: Atomová včela WWW šíří radioaktivitu více do davu

www frontcover highWWW
ATOMOVÁ VČELA
Bigg Boss
16 trax / 64:43

WWW jsou na české scéně opravdu výjimečný úkaz a jen těžko k nim najdete žánrovou alternativu nebo přirovnání. A jak to s úkazy bývá, názory na ně se značně rozcházejí a vyvolávají kontroverze. Neurobeat z roku 2006 představil v podstatě nový koncept chápání rapu, elektroniky a práce s textem, WWW vyčnívají i nezvykle emocionálně vyhrocenou prezentací na koncertech. Sifonovi a spol. se později povedlo navázat důstojnou (a dokonce o chlup lepší) deskou Tanec sekyr, u níž je znatelně cítit i propracovaná a promyšlená kompozice.

Oproti vyšperkovanému Tanci sekyr pak musí Atomová včela působit trochu jako zklamání. Písně se totiž nezdají být součástí nějakého "velkého plánu" a postupně odhalované myšlenky, ale každá bojuje sama za sebe a bez ladu a skladu (ne)oslovují posluchače. Některé skladby jsou navíc opravdu doslova zběhlé z různých koutů a kontextů (Máj k divadelnímu představení, Pikola k filmu Pouta), jiné byly již dříve uvěřejněny na živáku... Novinka je tak trochu sebraným materiálem posledních let, který mezi sebou dvakrát dobře nekomunikuje - včely dělnice jednotlivých skladeb úplně nepatří do jednoho úlu, jako roj nefungují.

Velké změny se odehrály jak z hlediska textů, tak i hudby. Texty jsou úsečnější, repetitivnější a jejich významů (popřípadě konstatování jejich absence) je mnohem těžší se dobírat. Oproti tomu došlo k expanzi hudební složky (instrumentální pasáže mají na albu zásadnější roli, než tomu bylo doposud) a jednoznačnému příklonu k delším plochám tanečnějších rytmů a beatů. Čili možná zase ke větší čitelnosti a opakování.

Kniha Atomová včela

Novinka vyšla spolu s publikací dosavadních textů ze všech tří alb WWW. Jejich autory jsou primárně Lubomír Typlt nebo Ondřej "Sifon" Anděra. Najdeme zde i několik bonusových textů - některé jako třeba Prahem byly i zhudebněny a vydány mimo řadová alba. Každá kapitola knihy, která odpovídá tvůrčímu období WWW, je pak doprovozena i četnými obrazovými reprodukcemi. Ty odkazují na vizuální stránku samotných alb. Z četby textů WWW fixovaných na papíře bez hudebního doprovodu, Sifonova přednesu a promyšlené rytmiky čiší lehké rozpaky - některé silné momenty se vytrácí a některé nové se bez hudební složky objevují tam, kde by je nikdo nečekal. Propojenost hudby a textů WWW je ale po jejich přečtení ještě víc znatelná.

Díky menšímu nároku na posluchače, který Atomová včela oproti předchozím věcem WWW klade, se jistě rozšíří řady příznivců - je to znát i na rostoucím počtu návštěvníků koncertů WWW. Tím samozřejmě nemyslíme úplně mainstream, spíš by WWW mohli brzy stát nějakou další módní vlnou alternativní komunity. Kombinace přímočařější elektronické hudby s atraktivními texty (přinejmenším pro tuto cílovku) se určitě setká s kladnějším příjetím než komplikovanější Tanec sekyr. Právě po něm bychom si představovali u takto vymodlené desky větší ambice a potenciál.

Ale i tohle je vývoj a nutno říct, že WWW se pravděpodobně nechtějí účelově zalíbit. Jenže jako stojí v textu písně Orel: "Dávám si pozor / odkud ten vítr vane / abych se mohl přidat / k té silnější straně," i samotní WWW s novou deskou tak trochu koketují se "silnějšími stranami" a některé prvky své tvorby na novince obětovali ve jménu větší srozumitelnosti a přístupnosti. Vaz si tím zatím nezlomili, ale na svoje další kroky si asi budou muset dávat pozor.

BEST TRAX: Ne, Pikola, Na dostřel
ZKUS TAKY: Vladimir 518 - Idiot, WWW - Tanec sekyr, Bonus - Konec civilizace

Lucie Malá {vypnoutlink:Lucie}