RECENZE: Doctor P.P. je stále veselý seňor

Doctor P.P. je tak trochu zvláštní úkaz na tuzemské hudební scéně. A nejen tím, že lídr souboru vystupuje v obleku, tedy vlastně svém "pracovním" oděvu právníka.

RECENZE: Doctor P.P. je stále veselý seňor RECENZE: Doctor P.P. je stále veselý seňor

doctorPP zdravydoktor1 COVDOCTOR P.P.
ZDRAVÝ DOKTOR
Lewron Music Center
12 trax / 37:31

Tracklist: Jsem dokonalej, Jakarta 6P.M., Hej Rock'N'Roll!, Nebe, peklo, ráj, Trpaslíci, Zapalte stáj, Motorkář, Zdravý doktor, Prodám, Spokojené stáří anebo veselý seňor, Schůze zastupitelstva, Poslední mohykán

Na začátku kariéry přišel s albem Je to pečený. Později přiznal Bejval jsem Jeliman, vstoupil na Tenkej led, zažil Omyl mladších třetihor, na koncertních štacích se mu zjevila Lochneska a těžký život hudebníka z něj učinil Rock'n'Roll Zombie. S přibývajícími lety si zřejmě uvědomil, co je v životě nejdůležitější, takže se nám představuje Zdravý doktor.

S novým albem skupině opět pomáhaly spřízněné duše, včetně hvězdných hostů - Fanánek (Tři sestry) nebo Josef Vojtek (Kabát). "Doktoři" se však vymykají i něčím jiným. Zatímco většina kapel časem postupně ubírá nohu z plynu, Petr Pečený a jeho banda připomínají mnohem víc odbrzděný vagón, který se krajinou řítí s každým dalším kilometrem rychleji. Ono se vlastně není co divit, když tuzemské sály i amfiteátry dobývají ve společnosti Totálního nasazení, E!E nebo Tří sester.

Aktuální, již sedmý, energetický koktejl je připraven z obvyklých ingrediencí, tedy rocku, punku a rock'n'rollu. To vše s jediným cílem - bavit sebe a v ideálním případě i posluchače. Z určitého úhlu pohledu je to možná přízemní umělecká ambice, není však mnoho těch, kterým se této mety podaří dosáhnout, aniž by sklouzli k trapnosti.

V úvodní Jsem dokonalej se Petr Pečený pasoval do role mluvčího ženatých mužů, kteří však pro svou drahou polovičku nikdy nejsou dost dobří. Nabízí i jednoduchý a těžko vyvratitelný argument jako odpověď: "Já jsem dokonalej takovej, jakej jsem". Ač se nejedná o koncepční album, jedna z dalších písní Prodám ženu může být chápána jako pokračování a reakce na věčně nespokojenou partnerku, kterou hodlá P. P. vyměnit za klidné stáří: "Prodám ženu, spěchá to moc, už to chce změnu, počítám každou noc". I když poklidné stáří ho stejně nečeká, tedy pokud se dá věřit plánům, které nastíní Spokojené stáří aneb Veselý seňor. Všemožná "koťátka" jsou ostatně vděčným a možná věčným námětem. Ale proč ne, když "nejlíp se stáří tváří s pěknou dvacítkou".

Zábavný je i popis, jak také může vypadat Schůze zastupitelstva. Volič si mnohdy ani neuvědomí, o jak náročnou činnost se jedná. Problém nastává v okamžiku hlasování, neboť v ten moment "střízlivej už nikdo tam nebyl k mání". Snad se jedná o fikci a nikoliv popis reality, ačkoliv vzhledem k tomu, že silná viróza občas přemůže i politiky v těch nejvyšších patrech... Ve středním tempu odehraná Nebe, peklo, ráj je sice o něčem jiném, ale věta "Lepší tu hru hrát, než měnit svět, věř mi lidi znám už pár let" by mohla zaznít i na onom zastupitelstvu...

Odlehčená Hej Rock'n'Roll dokonale vystihuje heslo mnoha generací rockerů, tedy prachy, drogy, sex a show. Jak by řekl klasik - to je to, oč tu běží. Zajímavě a z dosud nespatřeného úhlu pohledu je vystihnuta Sněhurka. Zpití "Trpaslíci" to s ní nemají vůbec lehké. Vyprávět by mohl hlavně chudák Lízal... V titulní skladbě Zdravý doktor zpěvák toužebně vyhlíží blahodárné účinky zlepšené životosprávy. Leč nadšení zchladí hostující Fanánek neradostným konstatováním: "Vaše bílé krvinky jsou nějak černé, tělu vašemu jsou věrné i nemoci nepřeberné". Jako Motorkář se Petr Pečený svěří se svou slabostí pro mašinu vytuněnou a roštěnku vyvoněnou: "Když na svojí mašinu sednu, tak cejtím, jak mi krev tělem protejká, kdo doma motorku má, no tak ten pocit zná".

Ten pocit zná i každý, kdo tráví čas na koncertech nebo aspoň poslouchá muziku doma. Rolling Stones jsou sice úplně jiný kalibr, ale pro hodnocení Zdravého doktora poslouží dokonale: "I Know It's Only Rock'n'Roll But I Like It".

BEST TRAX: Jsem dokonalej, Hej Rock'n'Roll, Zdravý doktor
ZKUS TAKY: Tři sestry - Líná hudba holý neštěstí, Totální nasazení - Oceloví ptáci, E!E - 2012

Tomáš Rumler