RECENZE: Ministry si před odchodem na věčnost neberou servítky

Vydáno 12.09.2013 | autor: Lucie Malá

Ministry jsou pionýry industrial metalu už od počátku osmdesátých let minulého století a propojování trash metalu s elektronikou a industrialem vlastně "vynalezli". Novinka s tradičně kreativním názvem vyšla pouhý rok po poslední reunionové desce Relapse. U úsměvného názvu ale veškerá legrace končí.

RECENZE: Ministry si před odchodem na věčnost neberou servítky RECENZE: Ministry si před odchodem na věčnost neberou servítky

ministrybeercd2013MINISTRY
FROM BEER TO ETERNITY
13th Planet
11 trax / 54:43

Novinka je třináctou studiovkou v řadě a kapela za léta svého působení zažila ledacos (viz letos vydaný memoár Ministry: The Lost Gospel According to Al Jourgensen). Poslední zásadní událostí, která ovlivnila i From Beer to Eternity, je ale smrt kytaristy Mikea Scaccia v loňském roce. Tyto nové písně jsou posledním materiálem, na kterém se s kapelou podílel a album se nahrávalo těsně po jeho pohřbu. Dle slov Ala Jourgensena má být poslední deskou Ministry (tedy vlastně už jejich druhým koncem).

Možná i díky tomu, čím vším si prošli, jsou Ministry dnes tvrdší, nekompromisnější a syrovější než kdykoli dříve. Je to sice přirozená cesta tvůrčích mozků kapely, která se tím pádem rozhodně nesnaží být podbízivá a líbivá, což se cení. Materiál je ale hodně "vyhrocený" a rozhodně není pro každého posluchače, zaujme hlavně fanoušky opravdu tvrdé hudby. Občas nezapomene odkázat i na spřátelené projekty, taková Lesson Unlearned, ve které hostuje ženská vokalistka Patty Fox, připomene Revolting Cocks.

Najdeme zde všechny prvky pro tvorbu Ministry obecně typické - tísnivou atmosféru, samply promluv (např. čtení básně Williama S. Burroughse v Thanx But No Thanx), měnění tempa (povedená Perfect Storm), několik brutálních pasáží nářezů a sem tam dlouhou stopáž skladeb. Obsahově je zásadní pro Ministry taky politický postoj a kritika politických poměrů, která se nejvyhroceněji projevila na Rio Grande Blood, ale najdeme ji i zde, třeba hned v prvním singlu PermaWar inspirovaným spojeními mezi byznysem a válkami.

Těžko říct, jaká část rozmanitého publika Ministry novinku opravdu ocení. Na klasičtější metalisty a máničky je From Beer to Eternity příliš elektronickou a místy skoro až glitchovou jízdou a pro fanoušky elektroničtější hudby album zase nenabízí dostatek jemných zvukových nuancí a táhlých hrátek, které známe například z klasické desky Psalm 69: The Way to Succeed and to Suck Eggs (píseň Scarecrow). Ministry si můžou dovolit ledacos, album je extrémem ve všech ohledech a kapela odchází ze scény skutečně hrdě a věrná sama sobě. Jejich nepřizpůsobivost jakkoli je z principu sympatická, ale obnáší i horší posluchačskou přístupnost.

Ministry se neloučí sice nějak monumentální nahrávkou, nadprůměr v žánru ale From Beer to Eternity stoprocentně představuje. Věčnost mají už stejně zajištěnou.

BEST TRAX: PermaWar, Perfect Storm, Lesson Unlearned
ZKUS TAKY: KMFDM – Nihil, Revolting Cocks – Beers Steers Queers, Pig – Pigmata