RECENZE: Horkýže Slíže zase rozevřeli náruč plnou hitů

Vydáno 25.09.2013 | autor: redakce

Jsou tomu dva roky, kdy vyšla odfláknutá bestofka Horkýže Slíže a copak nám to vydavatel, který o svou dojnou ovečku přišel, podsouvá? Další výběr největších hitů populárních Slováků. Tentokrát naštěstí v reprezentativnější verzi.

RECENZE: Horkýže Slíže zase rozevřeli náruč plnou hitů RECENZE: Horkýže Slíže zase rozevřeli náruč plnou hitů

horkyze platinumcollectionHORKÝŽE SLÍŽE
PLATINUM COLLECTION
EMI
46 trax / 136:24 min

Tracklist: Maštaľ, Osemnásť, Logická hádanka, Ja chaču tebja, Dežo má lóve, Lístok na Mars, Veľká Mača, Vincov Háj, Kožky, perie, Vodník, Telegram, Žltý sneh, Vlak, Brďokoky, Malá Žužu, L & G Song, Atómový kryt, Banda tupých hláv, Ho Hu He, A ja sprostá..., Kapely, Disciplína, Náboženské zvyky, Svobodnoje vremja, Sršen, Shanghaj Cola, Já žeru kvítí, Život, Motorkárska, Ukáž tu tvoju ZOO, Haji, haji, Silný refrén, Líza a Wendy, Emanuel Bacigala, Bernardín, R & B Soul, My Fucking Brother, Trápny vietor, Superstar CS, Žúrka, Vójak, Policemen alebo Jeej balón alebo ako bolo v discobare Radúza na Halloween Party, Terárium, Nerob!!!, SN, TO, MI, LM, BA, Mám v p... na lehátku, Nazdar!!!

Co si o podobných postupech myslet? V podstatě nic lichotivého, přestože z obchodního hlediska jsou snadno pochopitelné. Trochu to zavání zoufalými záškuby raněného zvířete, které s ubývajícími silami lapá po posledních doušcích kyslíku. To se samozřejmě netýká kapely, ač té to proti srsti zajisté rovněž není.

K věci. Všechny skladby z předloňské edice se bez výjimky opakují (tehdejší "megamix" hitů klidně pomiňme), avšak došlo k podstatnému rozšíření materiálu na tři disky, což je v případě Horkýže Slíže zcela zásadní. Nyní je zde již skutečně všechno podstatné, navíc komplet zachycuje též reprezentanty dosud posledního řadového alba St. Mary Huana Ganja. Nicméně úroveň bookletu po obsahové stránce opět pokulhává - nepochybně z ekonomických důvodů.

Ovšem samotná bilance tvorby rozverného kvarteta z Nitry je odzbrojující. Chalani se s punk rockem v zádech bezostyšně a s lehkostí potulují mezi mnohdy nesourodými žánry, jak to lze tolerovat snad jen jim. Přitom se do ironizovaných stylů hudebně výstižně trefují a nepůsobí lacině. Magicky líbivé a podmanivé melodie pak výrazně posiluje Kukův "neznabožský" humor, jež se svým lidovým charakterem blíží spíš dvojici Noga/Skrúcaný než Lasicovi se Satinským, ale četností neskutečných rýmů i point, v nichž se snoubí prvoplánová jednoduchost s genialitou, si zasluhuje hlubokou poklonu.

Tvorba Horkýže Slíže má ve svém oboru evidentně dlouhodobě nadstandardní úroveň a s jim vlastním sarkasmem se tudíž lze těšit na další podobnou kompilaci. Snad ale ne do roka a do dne.

BEST TRAX: Malá Žužu, L & G Song, Silný refrén
ZKUS TAKY: Karpina - Prievidza, Konflikt - Somnium, Grobiani - Chlapci na úrovni