RECENZE: A udeřil blesk! Pearl Jam jsou i podesáté přesvědčiví

RECENZE: A udeřil blesk! Pearl Jam jsou i podesáté přesvědčiví RECENZE: A udeřil blesk! Pearl Jam jsou i podesáté přesvědčiví

PearlJam lightningboltPEARL JAM
LIGHTNING BOLT
Universal Music
12 trax / 47:12 min

Tracklist: Getaway, Mind Your Manners, My Father's Son, Sirens, Lightning Bolt, Infallible, Pendulum, Swallowed Whole, Let the Records Play, Sleeping By Myself, Yellow Moon, Future Days

Eddieho hlas už patrně nemá stejnou sílu jako před dvaceti lety, podmanivý je ovšem stále. Přesvědčivost mu neschází ve svižnějších pasážích, natož v těch klidnějších, kde vyniká ještě o něco více. Jakkoliv nepatří mezi nejoceňovanější zpěváky, jeho projev je jedinečný.

Pearl Jam se nevyhnuly v počátečních letech veletoče na bubenické stoličce, jinak je ovšem sestava stálá. Stabilní je i úroveň jednotlivých desek. Pravda, neměnná kvalita nemusí být vždy pochvala. To ovšem není případ sestavy kolem Eddieho Veddera. Tudíž i v tomto případě si můžete být jisti, že dostanete pravidelnou dávku svého oblíbeného jamu.

Otvírák Getaway představuje kapelu v její rockovější poloze. Padesátiny třem pětinám souboru klepou na dveře, v případě Matta Camerona a Jeffa Amenta už je dokonce rozrazily, takže experimenty od této party snad nikdo nečeká. Svůj styl Pearl Jam definovali v předchozích více než dvaceti letech dost jasně a je uklidňující, když hned v úvodu zjistíte, že všechno je na svém místě. Tedy zní tak, jak všichni očekávají. Muzikanti jsou - zcela oprávněně - přesvědčeni o vlastních schopnostech, tudíž netřeba hledat oporu v různých elektronických kejklích. Mind Your Manners s punkovým nádechem a nervózně těkající kytarou v úvodu pod kotlem ještě přiloží. Kytarista Mike McCready singl popsal jako pokus o píseň znějící ve stylu Dead Kennedys. Překypuje energií a naštvaností z toho, že to se světem jde od desíti k pěti.

SEATTLE IS NOT DEAD

Takhle živo kolem čtveřice kultovních kapel ze Seattlu už dlouho nebylo. Soundgarden se velkolepě vrátili v loňském roce (King Animal), Alice In Chains navázali na své comebackové album letos na jaře (The Devil Put Dinosaurs Here), dokonce i Nirvana "ožila" alespoň prostřednictvím výroční edice alba In Utero, které bylo před dvaceti lety posledním studiovým počinem v krátké - ale o to intenzivnější - kariéře Kurta Cobaina.

V úvodu bylo naznačeno, že nahrávka je pestrá. Je proto zřejmé, že nasazené tempo nevydrží až do konce. Zklidnění přichází se smutnou, ale úžasnou baladou Sirens, kde Vedder připomíná, že nic netrvá věčně. Mezi pomalejší kusy patří dále např. Infallible, Pendulum, Yellow Moon nebo závěrečná Future Days s klavírní intrem.

Za zmínku stojí také stejnojmenná Lightning Bolt. Nejde ani o to, že postupně nabírá tempo, zrychluje a mění se v přímočaré rockové číslo; zajímavostí je fakt, že je to úplně poprvé, kdy Pearl Jam pojmenovali jednu skladbu stejně jako celé album. Neil Young, ke kterému mají blízko, by mohl zařadit do svého setlistu bluesově laděnou Let The Records Play. Z alba Ukulele Songs, tedy sólového počinu Eddieho Veddera, je převzata Sleeping By Myself. Smysl zařazení více než dva roky staré písně však není jasný, třebaže úprava není díky bohatšímu nástrojovému obsazení totožná. Vždyť za čtyři roky skupina určitě nashromáždila dost nového materiálu?!

Pearl Jam už třetí dekádu nestojí na místě. Tato desítka není jako první Desítka (Ten). Posuny jsou vždy mírné a nenásilné, na módních trendech absolutně nezávislé. Lightning Bolt není rychlé jako jamajský sprinter Usain Bolt. Živočišná energie ještě občas vyplave na povrch, ale není hlavním hnacím motorem. Muzikanti stárnou, mění se i životní priority. Hned v první písni Getaway Vedder zpívá "I Found My Place And It's Alright". V pořádku je i nová deska této party, i když aspoň jedna rychlejší skladba navíc by neškodila. {vypnoutlink: Pendulum,Alice}

BEST TRAX: Mind Your Manners, Sirens, Lightning Bolt
ZKUS TAKY: Alice In Chains - The Devil Put Dinosaurs Here, Soundgarden - King Animal, Mudhoney - Vanishing Point

Tomáš Rumler