Support Lesbiens: Naše jméno je známka kvality

Vydáno 31.10.2013 | autor: redakce

Je to jen pár dní, co znovuzrozená partička Support Lesbiens pustila do světa desku Leave a Message. Během rozhovoru o albu s Hynkem Tomanem, Czendou Urbánkem a Filipem Fendrychem znělo nejčastěji slovo "radost". Došlo však také na politiku, současné dění i na tvorbu Portless...

Support Lesbiens: Naše jméno je známka kvality Support Lesbiens: Naše jméno je známka kvality

SL promo203 01


PROTESTSONG S KRÁTKOU EXPIRAČNÍ DOBOU

Před pár dny pustil iREPORT do éteru novou skladbu Pray For Tomorrow. Text je politicky laděný, takže se dá odhadovat, že vás současná politická situace štve. Co bylo impulsem, že jste tenhle protestsong udělali?
Czenda: Beru to na sebe, ale kluci s tím souhlasili. Cítím se být rocker a vždycky jsem chtěl napsat protestsong. Akorát jsem nikdy neměl pocit, že by bylo proti čemu tak revoltovat, k čemu se vyjádřit. A jelikož napsat protestsong, aby nebyl směšný nebo nevyletěl komínem, je docela složitá disciplína, tak jsem si to téma šetřil. Ale v situaci, co se letos děje na politický scéně, jaká je nálada ve společnosti a s přihlédnutím k vydání desky jsem najednou získal vyšší důvěru sám v sebe a nutkání takový text udělat. Rockeři tu zkrátka vždycky byli od toho, nebo si to aspoň myslím, aby se vyjadřovali k nějakým aktuálním tématům. Už jen proto, že jsou svobodomyslný, můžou to všechno trochu poslat do pryč. A já se pořád mladý a svobodomyslný cítím.


Přináší skladba nějaké řešení?

Czenda: Písnička sice nepřináší žádný řešení, ale je to obecný vyjádření, což je muzikantovo právo. Jsem za něj hrozně rád a tady ho chci konečně využít. Pray For Tomorrow by normálně asi nebyl singlem do rádií, ale je to vyjádření nás, nějaký rozpoložení, v jakým se nacházíme, a že nás trápí, co se tady děje. Vzhledem k tomu, že jsme otcové nebo budoucí otcové, tak nám záleží na našich dětech a zamýšlíme se nad tím, co aktuálně budujeme. Ano, nemáme žádný řešení, to ať přinesou odborníci, fundovaní lidi.

Očekáváte od Pray For Tomorrow nějakou zpětnou reakci?
Czenda: Přiznám se, že s tímhle jsem to nedělal. Sice tomu někdo nemusí věřit, ale neskládal jsem ten text jako účelovou záležitost. Že to vyšlo v období voleb a album vychází v týdnu po nich, je souhra náhod. Rozhodli jsme se s tím vyjít ven, i když to není singl, ještě před vydáním desky, a nasadit ho do éteru úplně nekoncepčně. Takže za tím nebyl kalkul, jen by byla škoda tu skladbu do éteru nepustit, když jsou volby.
Hynek: Ta písnička je zajímavá i hudebně, takže jsme rádi, že ji mohli lidi slyšet. Je to skladba, která je docela naléhavá, vystavěná složitě, žádný mainstreamový počin. Ale podle zpětných reakcí od bližšího okolí se strašně líbila.
Czenda: Tenhle text podléhá rychlé zkáze, má krátkou expirační dobu. Všechny ostatní songy na desce budou aktuální nejen dnes. Se všema se můžou ostatní ztotožnit, personifikovat si je. Ale tahle písnička je aktuální v tomhle čase, ve kterým se nacházíme. Nevím, kam ta naše společnost musí zajít, abychom si všichni do jednoho uvědomili, že tady nejde o jednoho z nás, ale o všechny.



V poslední době se nám nejrůznějších politických protestů z řad muzikantů objevilo přece jenom trochu víc a některé měli zajímavý dopad...
Hynek: Tím, že je v angličtině, si nemyslím, že to bude mít až takový dopad. Bude to mít zásah pro lidi, kteří si sednou, přečtou si text, přeloží si ho a nějak se s ním ztotožní. Nemyslím si, že to bude masovka. Ale jestli bude, tak super! Když dostaneme zpětné vazby, že text lidi potěšil, budeme rádi.
Czenda: Za sebe, jako autora textu, se necítím být tak fundovaný. Ano, už třináct let chodím volit. Nevím, jestli jsem volil vždycky dobře. Nevím, koho půjdu volit teď, a jestli vůbec půjdu, protože jsem v rozpoložení, ve kterým jsem. A na týhle bázi to vzniklo. Já neznám řešení, nechci si hrát na mudrce. Ta písnička není o tom "jděte a volte a tu a tu stranu". Je to jen intimní zpověď o tom, v jakým rozpoložení se já a moji blízký, a asi i většina společnosti, nacházíme. A možná je to i prosba o odpovědnost vůči lidem okolo a vůči sobě.

Zmíněná skladba je z nového alba Leave a Message. S jakou intenzitou deska vnikala?
Hynek: První vlaštovkou byl singl Changes. Pak jsme museli zalézt do zkušebny, nacvičit repertoár, na léto jsme měli asi osm koncertů. Nebylo to moc, necpali jsme se někam na fesťáky, protože jsme neměli nový materiál. Jen jsme chtěli dát najevo, že kapela funguje a že fungovat bude. Začátkem léta jsme začali dávat dohromady materiál, tvořit a výsledkem je tahle deska.


Jaké z ní máte aktuální pocity?

Hynek: Máme strašnou radost. Je to něco, co jsem vždycky chtěl udělat, ale jenom jsem se kolem toho motal. Až teď to dopadlo, až teď to secvaklo. Všichni z kapely na tom zapracovali, je to fúze pěti lidí. Každý tam dal něco ze sebe. Czenda vytvořil všechny zpěvový linky, takže je spoluautorem hudby, což je perfektní, protože to by zpěvák měl. A ještě si je otextoval! Myslím, že je to z toho alba cítit, že je to posun někam dál. Je to fresh, má to flow, je to moderně smíchaný. Ať tam jsou rockový věci nebo popově laděný skladby, tak každý si tam něco najde. Myslím si, že každý uzná, že je to krok správným směrem a že to trochu provětrá stojatou vodu toho showbizu tady.

SL cb 4SL cb 5

SOUPEŘENÍ S PORTLESS


Příprava desky byla ale přece jen docela rychlá. Co pro vás bylo tím hnacím motorem?

Hynek: My jsme museli udělat nový materiál na podzim, abychom mohli hrát další sezónu. Nemůžeme hrát jen pecky starých Support Lesbiens s novým zpěvákem. Samozřejmě my je budeme hrát, ale potřebovali jsme nový materiál, aby tam Czenda měl písničky, které si vymyslel on. Pakliže na desku lidi zareagují dobře, tak ji pak budeme moc předvádět i naživo. Chtěli jsme udělat nový materiál a co nejlíp a a to se nám povedlo. Mám radost.
Czenda: Druhý pohled je termín, nějaký deadline. Tohle všichni muzikanti vědí. Můžeš na desce dělat dva roky ale ta deska nemusí být vůbec dobrá. Muzikant musí mít bič! V tu chvíli je dotlačený do extrémních výkonů, v tuhle chvíli vzývá svoje múzy, je dostatečně kritický, ale taky se nechává dostatečně inspirovat a tvoří. Asi každý umělec tvoří nejlíp pod tlakem, ač máme všichni rádi klid a no stress. Jsem fakt rád, že jsme to za takový časový úsek zvládli, že je to takhle barevný a každý se přičinil. Pro mě anglický texty byly úplnou novinkou, ale kluci mi posílali podklady, které mě inspirovaly. Tu mi přišla rocková písnička, tu popová, najednou balada, melancholie. Mohl jsem si z toho vybírat jak z jukeboxu, mohl jsem si hrát. A já jsem si hrál, intenzivně.

Chvilku před vámi vydali desku i Portless. Poslechli jste si ji?
Hynek: Já se k tomu nebudu nijak vyjadřovat. Slyšel jsem ukázky na iTunes, a jsem hrozně rád, že takový písničky nemám na desce. To je asi všechno, co k tomu řeknu z hudebního hlediska. A mám radost z naší nový desky.
Czenda: Já jsem si to poslechl. Celý písničky jsem slyšel asi dvě a pak náslechy. Přiznám se, že mě to zajímalo, ale ne z nějakýho pohledu soutěživosti. Kdybych bral, že spolu soupeříme, tak jsem ze sebe na desku nedostal vůbec nic. Svázalo by mě to. Od té doby, co dělám muziku, hudbu ostatních v rámci nějakého respektu nehodnotím, nejsem kritik. Kluci se podle mě vydali trochu jiným směrem, než byla dosavadní muzika Support Lesbiens. Některé písničky se mi tam líbí víc, některé míň. Ale ať to hodnotí lidi, tohle je ten kat, to je měřítko. Já jim přeju, ať se jim daří. Protože, když se daří, tak jsou lidi spokojený a nedělají hlouposti. Zášť fakt necítím, a jestli máme být poměřovaní, tak ať o tom rozhodnou právě lidi.
Filip: Já jsem tu jejich nahrávku slyšel. Díky jejich masivní reklamě na sociálních sítích jsem to nemohl přehlídnout. Mně jako mladýmu posluchači to nic moc neřekne. Ale ze zvědavosti si tu desku určitě poslechnu. Je to parta, co byla "před námi", zajímá mě to.

Neobáváte se, že Support Lesbiens i Portless budou cílit na stejné publikum?
Czenda: Já si myslím, že nebudeme cílit na stejný publikum. Ano, je to pořád muzika, je to pořád písnička, obě kapely toho mají hodně společnýho, co se minulosti týče, ale my se budeme koukat hlavně dopředu. Jsme rádi, že se vydávají úplně jiným směrem než my, to si dovolím říct. Útočí na jiný publikum, takže nějaký soupeření je bezpředmětný. Důležitý je, jestli si jejich muzika najde dostatek fanoušků, jestli si naše muzika najde dostatek fanoušků. Support Lesbiens je známka nějaký kvality, standardu a my to můžeme obhájit nebo propadnout. Jméno nás nezachrání.
Hynek: Já bych nesrovnával. Lidi si můžou poslechnout Portless i nás. Můžou chodit na obě kapely.

SL promo203 07


Deska má moc povedený cover, jak vznikl?

Hynek: Z toho mám taky radost. Nevím, jak je to možný, ale všechno se nám hrozně podařilo. Fotky se povedly hezký, cover se taky podařil. Brainstormingy u kapely jsou vždycky největší průser - jak se deska bude jmenovat, co bude na coveru. Je to taková Hlava 22. Vzniklo to, když jsme jeli v dodávce, kecali jsme a najednou tady bylo Leave a Message a někdo řekl, co kdyby tam bylo i telefonní číslo v rámci názvu, který fakt bude fungovat a lidi budou moct zanechat vzkaz. Vytvoření nějaké interakce s fanoušky nejen na internetu, ale okamžitou. Telefon má každý, od dítěte až po dědečka, takže tu sms může napsat fakt kdokoliv. A vzniklo to na základě toho, že mi necháváme lidem nějaký vzkaz v rámci textů a melodií, tak proč by nám oni taky mohli něco zanechat. Všem se to zdálo zajímavý, a že je to cesta správným směrem. Lidi si už moc nepovídají, furt si jen smskujou.


Těšíte se na ty vzkazy?

Hynek: Spíš jsme napnutý, v očekávání. Recenze jsou jedna věc, to jsou novináři, co napíšou nějaký osobní pocit z toho alba. Nás hlavně zajímá ta zpětná reakce od fanoušků, jestli budou psát, že se jim to líbí. A hlavně, jestli přijdou na koncert. Protože to už je dneska jediný měřítko.
Czenda: Přesně tak. Dneska žijeme v takový prapodivný době, kdy lidi lezou na stránky, třeba se jenom vyvztekat. Je jich spousta, nebo je málo těch, kteří někomu napíšou něco pozitivního. Ale jsou kvanta lidí, kteří jsou v první řadě nešťastní sami se sebou a pak lezou na nejrůznější média a tam začnou hejtovat a vypisovat se z nějakých svých vnitřních démonů. Budu rád, když vůbec budou nějaký reakce, protože to je známka, že si to někdo aspoň poslechl. A jak řekl Hynek, nejvíc se těším na koncerty, protože, to je jediný měřítko. Dneska se dá všechno zmanipulovat, ale co nedokáže nikdo ovlivnit, je poslat lidi na koncert. To se nedá podplatit nebo zmanipulovat.
Hynek: Ve chvíli, kdy se neprodává CD, lidi si stahují muziku na netu zadarmo, nikdo si nic nekoupí, tak jediný měřítko úspěšnosti je naplněný nebo prázdný sál. Nic jinýho.

text: Martina Černá, foto: Petr Kurečka



 

SL promo203 04 TOP

zavřít