RECENZE: Lady Gaga neví, jestli je art nebo pop. Nedělá ani jedno

Vydáno 12.11.2013 | autor: Lucie Malá

Zřejmě nejsledovanější zpěvačka a nejdiskutovanější celebrita současnosti vydává novinku, na kterou se třesou nejen její "little monsters", ale snad všichni, koho zajímá, kam se stáčí klikaté cesty populární hudby. Přichází s další řadovkou slibovaná revoluce nebo je Lady Gaga skutečně už jen nafouklou bublinou, která brzy splaskne?

RECENZE: Lady Gaga neví, jestli je art nebo pop. Nedělá ani jedno RECENZE: Lady Gaga neví, jestli je art nebo pop. Nedělá ani jedno

ladygagaartpopcoverLADY GAGA
ARTPOP
Universal Music
15 trax / 59:04

Tracklist: Aura, Venus, G. U. Y., Sexxx Dreams, Jewels n' Drugs, Manicure, Do What U Want, Artpop, Swine, Donatella, Fashion!, Mary Jane Holland, Dope, Gypsy, Applause

Hned Aura, spjatá s filmem Machete Kills, funguje jako slušný rozjezd, který místy ujíždí do různých směrů. Těmi se ale deska nakonec nevydává a lákavý příslib prvního songu tak vyjde naprázdno. Třeba Sexxx Dreams, Mary Jane Holland nebo Artpop jsou v podstatě zbytečné a zaměnitelné písně, které stojí a padají na smontování několika vyčpělých riffů a chabém refrénu. Pokud bylo Born This Way tak trochu album "zbytků" The Fame (Monster), pak se tento pocit dostavuje ještě silněji a naléhavěji u Artpopu. Masáž medií a hlavně sebeprezentace a egoistické sebevykladačství Lady Gaga, která o každém svém díle mluví jako o mistrovském milníku v dějinách hudby, vytvořila obrovské očekávání, které se tentokrát bohužel nenaplnilo.

Album má několik zajímavých míst - třeba featuring (T. I., Too Short a Twista) Jewels n' Drugs připomene "starou" rozmazlenou mrchu, které všichni před lety podlehli, když přišla s hitovkou Papparazi. Nebo emotivní ploužák Dope, kde Lady Gaga okouzlí svým nezpochybnitelně výborným zpěvem. Obecně se ale deska spíš topí v nudě opakujících se retro disko zvuků a občas i nejapnosti textů (Fashion!), které byly jinak vždycky celkem silnou stránkou interpretky. Venus, Swine nebo singl Applause jsou na albu to lepší, ale ihned se dostaví pocit, že jsme přesně tohle už od Lady Gaga slyšeli nesčetněkrát. A jestli to není jen levná osmdesátková vykrádačka, která bude na mejdanech na rozdíl od takové nesmrtelné Bad Romance pouze jednu sezónu. Tohle stigma má celé album - zpěvačka jako kdyby se nedokázala vymanit ze svého osvědčeného výrazu, uzavřeného kruhu postupů a omezeného arzenálu melodií.

V dnešním popovém světě je Lady Gaga originálním úkazem, otázka je, nakolik je její výsostné postavení zapřičiněné jednoduše neschopností a neplodností jejích konkurentů. Na téhle scéně totiž není tak těžké uspět i s něčím ne zrovna světoborným. A neměli bychom proto okamžitě jakýkoli - v kontextu doby nadprůměrný - počin automaticky vychvalovat do nebe. Lady Gaga je určitě osvěžením stojatých a zasmrádlých vod popu, sama ale není schopná přeskočit laťku, kterou si sama nastavila velmi vysoko. V tomto ohledu ještě stále nepřevzala otěže kralování po Madonně a je otázka, jestli takový moment kdy přijde.

Umělecká náročnost desky nijak zásadní není - zpěvačka si jen šikovně zahrává s popkulturními narážkami, fenoménem kýče a střídmým a v důsledku neškodným šokem. Je chytřejší a samostatnější než je v žánru obvyklé, ale ani zde se zázraky nekonají. Možná Lady Gaga zůstává napůl cesty mezi dvěma publiky - ve zkratce tím spíš náročným a spíš nenáročným - a ani jedno tak nemůže (a zvlášť s touto novinkou) skutečně uspokojit. Hodně es už z rukávu vysypala během své dosavadní kariéry a obecenstvo navíc už díky návalu jejích excesů otupělo. Jak je znát i na videu k Applause, který je znatelně horší a odfláknutější, než její dosavadní (téměř vždycky vynikající) klipy, možná dochází i samotnému kreativnímu týmu kolem "mother monster" invence a hlavně verva pracovat na této značce pořádně. Na pozadí Artpopu tak cítíme přízrak počínajícího laxního přístupu, že se to "už přece nějak prodá samo".

BEST TRAX: Venus, Applause, Dope
ZKUS TAKY: Katy Perry - Prism, Marina & The Diamonds - The Family Jewels, Ke$ha - Warrior

Lucie Malá {vypnoutlink:Lucie}