RECENZE: Co mají společného Green Day a Norah Jones? Foreverly!

Připadá vám toto spojení jako nesmysl? Kdepak! Billie Joe Armstrong vzpomněl na své oblíbence The Everly Brothers a na album tradičních amerických písní si přizval právě zpěvačku Norah Jones.

RECENZE: Co mají společného Green Day a Norah Jones? Foreverly! RECENZE: Co mají společného Green Day a Norah Jones? Foreverly!

Billy Joe  Norah - Foreverly CDBILLIE JOE + NORAH
FOREVERLY
Warner Music
12 trax / 45:41

Tracklist: Roving Gambler, Long Time Gone, Lightning Express, Silver Haired Daddy Of Mine, Down In The Willow Garden, Who's Gonna Show Your Pretty Little Feet, Oh So Many Years, Barbara Allen, Rockin' Alone (In A Old Rockin' Chair), I'm Here To Get My Baby Out Of Jail, Kentucky, Put My Little Shoes Away

Jak k této nečekané spolupráci došlo? Billie Joe se takhle jednou dostal k desce Songs Our Daddy Taught Us dua The Everly Brothers z roku 1958 a tak si ji zamiloval, že se rozhodl natočit vlastní verzi jen jako duo mužského a ženského hlasu. Ale kterou ze zpěvaček oslovit ke spolupráci? A tu zasáhla vyšší moc v podobě jeho manželky, která mu vnukla jméno právě Norah Jones.

Donovi Everlymu bylo 21 let a Philovi Everlymu 19 let, když vydali album Songs Our Daddy Taught Us. Nejde o jejich autorskou nahrávku - jedná se o kompilaci amerických tradicionálů, doplněnou jejich skladbou Put My Little Shoes Away. Témata jsou neveselá – vraždy a jiná úmrtí, rozchody, gamblerství, vězení. Středně rychlý rytmus country se střídá s několika pomalými baladami. Starší Don zpíval baryton a Phil vyšší tenor, který však může méně pozorný posluchač zaměnit za ženský alt. Jejich hlasy se na nahrávce skvěle doplňují, buď je hlavním hlasem baryton a tenor vokálem anebo postupují oba paralelně těsně u sebe, doprovodem jim pak jsou vlastní kytary.

Na aktuální Foreverly se rozrostl instrumentální doprovod, hned v úvodní Roving Gambler uslyšíme kromě kytar zejména bicí a foukací harmoniku, v další skladbě Long Time Gone se připojuje klavír, v Barbara Allen zazní jako ve správném country souzvuk houslí, v I'm Here To Get My Baby Out Of Jail zase banjo. Vokály si zpěváci rozdělili tak, že Billie Joe zpívá hlavní hlas a Norah Jones tvoří harmonii. Od začátku je ale jasné, kdo má pěvecky navrch, což se ukazuje nejvíce u Long Time Gone v Billieho výškách, kdy přechází do falzetu technikou připomínající vytí vlků na měsíc, nebo v jeho úvodním nezajímavém sólu ve skladbě Barbara Allen. Dojde však i na obrácení rolí v I'm Here To Get My Baby Out Of Jail (Everlyové v původní nahrávce sice také přehazují hlavní hlas a vokál, ale začínají oba současně), což z ní činí na poslech velmi příjemnou baladu a vítané oživení.

Kromě aranží si na Foreverly pohráli i s pořadím skladeb - album má sice shodný začátek a konec, ale jinak má tendenci sdružovat balady a rychlejší věci. Samozřejmě ne přesně na poloviny, protože i bez toho je deska "vláčná" dost a její poslech by tak lehce mohl sklouznout jen do zvukové kulisy. Zajímavostí je fakt, že letos jde už o druhé album nahrávek The Everly Brothers - další má na svědomí Dawn McCarthy a Bonnie "Prince" Billy.

BEST TRAX: Down In The Willow Garden, Who's Gonna Show Your Pretty Little Feet, I'm Here To Get My Baby Out Of Jail.
ZKUS TAKY: The Everly Brothers – Songs Our Daddy Taught Us, Dawn McCarthy & Bonnie "Prince" Billy – What The Brothers Sang, Sheryl Crow – 100 Miles From Memphis

Nikola Illeová