Kontrafakt interview: V hip hopu stále udáváme tempo (I.)

Vydáno 08.01.2014 | autor: Daniel Maršalík

Jebo, Anus a Pičus, respektive Ego, Anys a Rytmus jsou tři základní kameny Kontrafaktu, nejúspěšnější hiphopové formace na československé scéně. Trojice z Piešťan právě vydala album Navždy, o kterém jsme si povídali v exkluzivním rozhovoru. Kontrafakt poskytuje rozhovory jen zcela výjimečně.

Kontrafakt interview: V hip hopu stále udáváme tempo (I.) Kontrafakt interview: V hip hopu stále udáváme tempo (I.)

 Kontrafakt 2013 01Kontrafakt ve studiu

 

NEJDE O MARKETING


Na nové desce je verš "Kontrafakt je spät, aj keď nikdy nebol preč". Když jste vydali album Bozk na rozlúčku, tušili jste že vaše soukromé aktivity nátáhnou dobu vydání třetí desky na šest let?

Rytmus: Popravdě ani ne, ale všechno je, jak má být.
Anys: Takto to je, nepřemýšlím nad tím.
Ego: Většinou přemýšlíme nad aktuálním projektem. Vždy ale máme různé vize o tom, co by ještě mohlo přijít v budoucnosti. Za tu dobu se ale událo tolik věci, že jsme si těch šest roků ani nestihli uvědomit.

O Patrikovi je známo, že se poměrně dost věnuje hudebnímu marketingu. Navždy vyšlo asi týden před Štědrým dnem. Bylo to načasování plánované, nebo jste dříve nestíhali?
Rytmus: Načasování nové desky Kontrafaktu bylo na rok 2013, tak se i stalo. Myslím, že Kontrafakt není o marketingu.
Ego: Chtěli jsme dodržet slovo o nové desce v roce 2013 a přitom vydat plnohodnotný dlouhohrající nosič. Proto jsme využili všechen čas a naplánovali release až na poslední možný termín.


O hudebních aktivitách Rytmuse i Ega toho víme dost, ale co posledních šest let dělal DJ Anys?

Ego: Anys se naplno věnoval medicíně, ale jako DJ s námi jezdí stale.
Anys: Jsem excutive producent Rytmusových sólových alb, nahrával jsem vokály, staral se o aranžérskou a zvukovou stránku skladeb. Na koncertech funguju jako DJ. Kromě toho pracuju jako lékař v Univerzitní nemocnici v Bratislavě, učím na lékařské fakultě a dělám si PhD.

Asi před dvěma roky jsem zjistil, že Ego nejen rapuje, ale pracuje jako advokátní koncipient. Zvláštní spojení. Není to trochu schizofrenní?
Ego: Z nezainteresovaného pohledu se to tak může jevit, ale mně ten kontrast spíš pomáhá udržovat si nadhled tím, že mohu vidět a snažit se pochopit chování lidí v obou těchto "světech", přičemž jeden je uhlazený a maximálně formální, avšak často prohnilý zevnitř. Ten druhý zase totálně svobodný a uvolněný, i když navenek vnímaný jako ten kontroverznější. Pro textaře je to určitě plus, ale abych byl úplně upřímný, právnickou praxi momentálně vykonávám víc jako konkurzní správce a člen správní rady Piešťanské nemocnice, což není příliš časově náročné. Snažím se naplno věnovat hudbě, protože nemám rád polovičatou práci.

 





Je náročnost advokacie hlavním důvodem, proč na tvůj sólový debut čekáme tak dlouho?
Ego:
Svého času to tak možná bylo, ale dnes určitě ne. Snažím se každý rok udělat něco pro hudbu a přitom čekám na ten správný moment. Textově i koncepčně jsem připravený.

Na kdy aspoň přibližně vidíš vydání sólové desky. Teď ji asi trochu odsunula novinka Kontrafaktu, že?
Ego: Přesně tak. Tento rok nechám znít Kontrafakt naplno a potom přijdou na řadu další projekty, které jsou už ve fázi příprav. Neumíme a nechceme to zastavit. Moderní hudba je u nás na vzestupu a my jsme z toho nadšení.

 

BÝT HIP HOP

 

Kritika ale i poměrně dost posluchačů vám po letech adorování začali vyčítat, že jste opustili hip hop a přiklonili jste se k tanečnímu popu respektive eurodance. Začalo to někdy kolem singlu Technotronic Flow a korunu tomu nasadil megahit Žijeme len raz. Vzpomenete si na začátek tohoto období? Muselo vám být jasné, že revolučně měníte sound. Co vás na tom zvuku tak vzrušovalo? Objektivně musím říct, že i když vám to přineslo tisíce haterů, tak se objevily také desetitisíce fanoušků.
Ego: Celkem dobře jsi to vystihl, i když my jsme spíš přizpůsobovali naše věci světovému zvuku, kterému v těchto letech dominovala klubová hudba. Má k hiphopu blízko a u nás není stale nikdo, kdo by ji byl schopný dělat pořádně, a tak jsme se toho museli zase chopit my, rappeři. Byla to ohromná čísla a sranda. Já doufám, že hudba byla, je a i bude v první řadě o uvolnění a kvalitní zábavě, ne o předsudcích.
Rytmus: Ani jsem nepostřehl, že by mi někdo něco vyčítal. Neřeším to, protože moje výsledky mě roky stale přesvědčují o tom, že to dělám dobře. Opět musím zdůraznit, že za mě hovoří čísla, činy, fakta a ne prázdné řeči o tom, co bude, nebude a mělo být. Era, Bengoro, Bozk na rozlúčku, Kral, Fenomen, Navždy. To máme cca devadesát písní a ty řešíš čtyři skladby, které jsou elektro? Ja jsem, byl jsem a budu hip hop. To nikdo nezmění. I když se rozhodnu, že budu rapovat do opery, tak to je proto, že si dělám co chci a mám všechny jednoduše v piči.



Kontrafakt 2013 04Ego

Navždy, třetí deska KF, je jasný návrat k hip hopu. Co vás pro změnu nyní přimělo opustit pop a zase dobýt hiphopový olymp?
Rytmus: Robím si čo chcem, nič som neopustil, nikam sa nevracám. Stále som tu a stále som ten inteligentný čávo, v ktorom sa nevyznajú a nemajú návod.
Ego: My děláme rap. Vždy jsme byli absolutní rap a reprezentovali československou rapovou scénu. Hip hop se v posledních letech posunul, proto jsme ho zase měli kam posunout i u nás. Podle mě nemá smysl dělat to stejné. Stagnace je pro nás negativní výstup.

Intro vám obstaral DJ Premier. Je to už druhý track od něj, který Rytmus využil. Předpokládám, že to je vás oblíbenec. Lze popsat, co se vám na jeho beatech líbí?
Rytmus: DJ Premier je v hip hopu to, co je v punku Sex Pistols. Definoval sound hip hopu, na kterém jsem vysrůstal.
Anys: Vyrůstal jsem na Premierovi, čistý orhodox hiphop. Splněný sen.
Ego: Premier patří mezi tři nejlepší producenty světového hip hopu všech dob a pracuje pouze s lidma, jejichž tvorba je mu blízká.


Na desce jsou beaty od Premiera počínaje, přes Wiche až Maiky Beatz. Anys, jaká je přesně tvá role na třetí desce Kontrafaktu?

Anys: Jak jsem již řekl, jsem executive producentem, což znamená, že dávám všechno do kupy. Nahrávám kluky, komunikuji s producenty ohledně aranží a dalších detailů. Komunikuji s člověkem ohledně mixu. Řeším technické aspekty alba, master atd. Důležitá je i mentální role. Desky Kontrafaktu byly a jsou vždy výsledkem toho, jak to vidíme a cítíme všichni tři, to znamená já, Jebo a Pičus.

A jak to mají rappeři?
Ego: Úkoly rapperů začínají od výběru hudebních podkladů a hostů, přes psaní textů, rapování a zpěv až po celkové aranže skladeb a následný hudební marketing.

 

Druhý díl rozhovoru se objeví ve středu 9. ledna

 

text: Daniel Maršalík, foto: archiv Kontrafaktu

 


Kontrafakt 2013 02 TOP

zavřít