RECENZE: Mystičtí Crosses čarují opatrně a s nadhledem

Vydáno 08.03.2014 | autor: Lucie Malá

Chino Moreno, frontman dnes již kultovních Deftones, založil v roce 2011 boční projekt Crosses, často uváděn symboly †††. Tříčlenná formace se pustila do odlišného zvuku i stylizace a po dvou EP z let 2011 a 2012 natočila první dlouhohrající album. Co od nadaného lídra s výjimečným hlasem můžeme očekávat tentokrát?

RECENZE: Mystičtí Crosses čarují opatrně a s nadhledem RECENZE: Mystičtí Crosses čarují opatrně a s nadhledem

crossesalbum†††
†††
Sumerian Records
15 trax / 56:15

Tracklist: Telepathy, Bitches Brew, Thholyghst, Trophy, The Epilogue, Bermuda Locket, Frontiers, Nineteen Ninety Four, Option, Nineteen Eighty Seven, Blk Stallion, Cross, Prurient, Death Bell

Atmosféra bokovky se blíží těm počinům Deftones, na kterých se vydávali směrem od dravého a agresivního nu-metalu spíše do melancholičtějších poloh a od kytar k elektronice. Připomene jistě také Morenovu alternativní formaci Team Sleep, která si pohrávala s dream popem, trip hopem nebo shoegaze muzikou. A to možná až příliš zřetelně, nicméně Team Sleep jsou delší dobu takřka u ledu a nové uskupení pod vlajkou tří křížů, které koketují se stále aktuální witch housovou symbolikou, načerpává inspiraci i v současnějších trendech a působí v mnohém hotověji a sebejistěji.

S Morenem na Crosses spolupracuje kytarista Shaun Lopez a Chuck Doom. Kříže i stylizace prvního videoklipu režiséra Raula Gonza k podmanivé Bitches Brew, která se ke konci vyhrotí do ďábelsky posedlé vokální hysterie, upomínají na Morenovu fascinaci mystikou a náboženstvím. Žádnou černou magii ale na desce nehledejte, parta vedle existenciálních témat nezapomíná ani na nadsázku a nadhled.

Většina písní byla již dříve uveřejněna na zmíněných EP, takže o výrazu projektu mají fanoušci jasnou představu delší dobu. Znalost většiny písní působí při poslechu zvláštním dojmem nového kontextu, ale i přesto drží debut celkem dobře pohromadě. Písně spojuje podobná nálada textů i zvuk, ale Crosses se zdárně daří vyhýbat monotónnosti. Klíčový je tu uhrančivý hlas a sugestivní, zapamatovatelné melodie jednotlivých songů. Hned první This is a Trick (alias †his is a †rick) působí díky opakování a vrstvení houpavého verše jako kyvadlo, pomalu se nořící hlouběji a hlouběji do jámy k posluchači. Hned následující Telepathy zase mění situaci a místy upomíná na večírkovou nespoutanost a epilepsii Crystal Castles.

Mezi zřetelnými vlivy lze jmenovat hlavně trip hopové velikány jako Portishead nebo Sneaker Pimps. Co albu ubírá, je bohužel fakt, že v tomto ohledu příliš neaspiruje na inovativnost, objevování nových možností a nabízí "pouze" porci kvalitní hudby. Chuť experimentovat je sice znatelná v kusech typu Nineteen Eighty Seven nebo Blk Stallion, nutné je ale podotknout, že v tomto ohledu měli Crosses na víc. Co se naopak cení, je skutečnost, že sestava dělá věci primárně vkusně a nepodléhá prvoplánovému podivínství, aby si originalitu vynutila.

Morenův čitelný projev konstatně zaručuje přístupnost a snadnou poslouchatelnost materiálu, který má mouchy nemouchy potenciál zaujmout komunitu posluchačů alternativní muziky. Deska se v jejím návalu a v posledních letech téměř až nadprodukci rozhodně neztratí, jakkoli jako milník v jejích dějinách revolučním převratem není. {vypnoutlink:Team,Lucie,Seven,Death}

BEST TRAX: This Is a Trick, Thholyghst, The Epilogue
ZKUS TAKY: Team Sleep - Team Sleep, Deftones - White Pony, Sneaker Pimps - Splinter

Lucie Malá