RECENZE: Beck ví, že každé ráno vyjde Slunce

Vydáno 25.02.2014 | autor: Daniel Maršalík

Beck má několik hudebních poloh a lze říci, že i když je jeho rukopis jasně rozpoznatelný, každé jeho album patří do jiného žánru. Čerpá z country, blues, všech možných odnoží rocku, psychedelie, funku, hip hopu, jazzu a folku. A právě jeho poslední počin nazvaný Morning Phase lze označit za folkovou desku, která má z jeho diskografie nejblíže k desce Sea Change z roku 2002.

RECENZE: Beck ví, že každé ráno vyjde Slunce RECENZE: Beck ví, že každé ráno vyjde Slunce

beck-morning-phase-coverBECK
MORNING PHASE
Universal Music
13 trax / 47:01 min

Tracklist: Cycle; Morning; Heart Is a Drum; Say Goodbye; Blue Moon; Unforgiven; Wave; Don't Let it Be; Blackbird Chain; Phase; Turn Away; Country Down; Walking Light

Zatímco albu Sea Change vévodil smutek z rozchodu s partnerkou, novinka není ani tak smutná jako spíš melancholická. Beck se chopil akustické kytary a nahrál staromilskou desku, kde jen v některých písních použil bicí. Hrátkám s používání vysamplovaných zvuků se tentokrát Američan vyhnul úplně. Morning Phase je nahrána živými nástroji, kde atmosféru sem tam dotváří smyčce nebo různé zvonkohry.

Deska začíná čtyřicetisekundovým intrem Cycle, které zní jako zkouška symfonického orchestru před svým výkonem. První regulérní skladbou je Morning, která se vyznačuje - stejně jako celá deska - velmi melancholickou náladou. Morning Phase a zejména zmíněná úvodní Morning má velmi podobnou atmosféru jako česká skladba Sluneční hrob od kapely Blue Effect, kterou mladší ročníky znají zejména díky Hřebejkově filmovému hitu Pelíšky.

Morning Phase nabízí dvanáct obnažených písní v pomalejším tempu, kde Beck dává najevo, že každé ráno, ať už začíná jakkoliv, končí východem Slunce. Třiačtyřicetiletý rodák z Los Angeles už natočil lepší desky s výraznějšími hity, přesto si jeho novinka zaslouží pozornost. Je to deska, která každým dalším poslechem získává na síle. Kdo má ráději energičtějšího Becka hrajícího si více s elektrickým proudem, může se tešit na příští Američanovu desku, která by měla být k dostání ještě letos.

BEST TRAX: Morning, Heart Is A Drum, Walking Light
ZKUS TAKY: Beck - Sea Change, David Bowie - The Next Day, Blur - 13

text: Daniel Maršalík