RECENZE: Black Sabbath, historie i současnost v jednom

Vydáno 25.03.2014 | autor: redakce

Rok 2013 lze s trochou nadsázky označit za rok Black Sabbath. Kapela vyrazila na turné, na Novém Zélandu a v Sydney se rozehrála, aby následně během dvou show v Melbourne zachytila aktuální formu a náladu. Stejně jako loňské album 13, i toto DVD ukazuje sestavu ve velmi dobrém světle.

RECENZE: Black Sabbath, historie i současnost v jednom RECENZE: Black Sabbath, historie i současnost v jednom

Blacksabbath gatheredintheirmassesdvdBLACK SABBATH
LIVE...GATHERED IN THEIR MASSES
Universal Music
15 trax/107:00

Tracklist: War Pigs, Into The Void, Loner, Snowblind, Black Sabbath, Behind The Wall Of Sleep, N.I.B., Methademic, Fairies Wear Boots, Symptom Of The Universe/Drum Solo, Iron Man, End Of The Beginning, Children Of The Grave, God Is Dead?, Sabbath Bloody Sabbath (Intro)/Paranoid

Doprovodit vydání řadové desky i koncertním záznamem není nic neobvyklého. Pořídit však živák už několik týdnů před vydáním studiové nahrávky, to už tak tradiční není. Možná i kvůli tomu objevíte v tracklistu jednu velmi zajímavou položku...

Úvodní menu je řešeno jednoduše a přehledně, samozřejmostí je také kvalitní zvuk, ať už ve formátu 5.1 Dolby Digital nebo 5.1 DTS Surround. Ještě před samotným koncertem v krátkém intru nahlédnete k umělcům do šaten a vyslechnete několik natěšených fanoušků. Také zjistíte, že na Black Sabbath se přišli podívat i někdejší "toxic twins", neboli Steven Tyler a Joe Perry z Aerosmith.

Znepokojující siréna je neklamným znamením, že jako otvírák kapela zvolila War Pigs. Nejen při ní se vám pod kůži bude zarývat jeden učebnicový riff za druhým. Hodnotit jednotlivé písně, které před čtyřiceti lety v podstatě definovaly žánr, je naprosto zbytečné. Za zmínku ale stojí fakt, že z loňské desky zazní celkem čtyři kusy, a to včetně skladby Methademic. Jestliže nevlastníte rozšířenou edici comebackové "třináctky", uslyšíte ji vůbec poprvé.

Za muzikanty se na jinak skromně vybavené scéně tyčí skalní masiv s projekcí. Stejně pevná je svou perfektní hrou i dvojice Iommi & Butler. Tu a tam se je snaží vytrhnout ze soustředění šaškující Osbourne. Svými potrhlostmi na nich ovšem nevyloudí falešný tón, ale jen úsměvy. Ani on sám se za svůj výkon stydět nemusí. Není sice dokonalý, ale tomu by dnes už stejně málokdo věřil. Je jen dobře, že zvuková stopa nebyla přehnaně leštěna a nevytratila se tím autentičnost. Ozzyho charisma dávno přerostlo jeho hlasové možnosti a tuto skutečnost musíme přijmout jako holý fakt.

Vzhledem k absenci Billa Warda ve studiu bylo jasné, že stoprocentní reunion se neuskuteční a trojici Ozzy Osbourne - Tony Iommi - Geezer Butler bude zpoza bicích jistit někdo jiný. Původní trio nedoplnil ani Brad Wilk, se kterým byli Black Sabbath naposledy ve studiu. Na řadu přišel Tommy Clufetos ze zpěvákovy sólové bandy. Volba to byla výborná. Proto lehce zamrzí fakt, že kamera se mu poměrně úspěšně vyhýbá. A když už ho "trefí", můžeme obdivovat spíš jeho potetovaná záda. Trochu to připomíná úsměvnou snahu o zamlčení skutečnosti, že do bubnů opravdu nemlátí Ward, ale jeho o třicet let mladší "dvojník". Překvapí i vlažnější atmosféra. Australané evidentně postrádají vášeň Jihoameričanů. Soudě alespoň při porovnání záznamů AC/DC (Live At River Plate) nebo Iron Maiden (En Vivo!) z Argentiny, resp. Chile.

Ani jedna z těchto drobných výtek nezabrání tomu, abyste si prostřednictvím tohoto nosiče vychutnali skvělý koncert. To podstatné totiž je, že zápal pro hraní neztratila jedna z nejzásadnějších kapel rockové historie.

BEST TRAX: War Pigs, Black Sabbath, Iron Man
ZKUS TAKY: Led Zeppelin - Celebration Day, Judas Priest - Epitaph, Iron Maiden - En Vivo!

Tomáš Rumler