Laibach: Bacha lze chápat i jako průkopníka elektronické hudby

Vydáno 17.04.2014 | autor: redakce

Slovinští Laibach letos poctí Českou republiku hned dvěma koncerty - 17. dubna vystoupí v Olomouci a následujícího dne si podmaní pražskou Archu. Kromě starých osvědčených songů v česku podpoří svou novinku, album Spectre, které sami nazývají "manifestem mezinárodní politické strany".

Laibach: Bacha lze chápat i jako průkopníka elektronické hudby Laibach: Bacha lze chápat i jako průkopníka elektronické hudby

Laibach Spectre 1 photo by Maya NightingaleLaibach


V osmdesátých letech se Laibach často inspirovali avantgardou - dokonce i kříž v logu kapely odkazuje na malíře Kazimíra Maleviče, který definoval suprematismus. Je vaše tvorba nějak zásadněji spjatá s avantgardou i nyní?

Historickými avantgardními směry se částečně stále inspirujeme a přetváříme je na látku retro-avantgardní. Kazimír Malevič nebyl ani tak zásadní pro Laibach, jako byl později důležitý pro Neue Slowenische Kunst. Naší největší inspirací z období avantgardy byl ve skutečnosti Marcel Duchamp.

 

 

Součástí Neue Slowenische Kunst, uměleckého hnutí, které se utvořilo v roce 1984, byli právě i Laibach. Je skupina stále aktivní? Na konceptuálním albu Laibach s názvem Volk z roku 2006 je jedna píseň pojmenovaná NSK State Nation Anthem.
Neue Slowenische Kunst vzniklo v roce 1984 a fungovalo do roku 1992. Vytvořilo se kolem Laibach v době, kdy v bývalé Jugoslávii kapelu oficiálně zakázali. Mezi lety 1990 a 1992, spolu se závratným nástupem nové politické, ideologické a ekonomické reorganizace Evropy (pád Berlínské zdi, znovusjednocení Německa, úpadek východního bloku, válka v Jugoslávii a zrození nových národních subjektů), Neue Slowenische Kunst pomalu přestávalo existovat jako organizované hnutí. Po částečném přetvoření se proměnilo z organizace na Stát. Stát NSK nyní soustředí obyvatelstvo a kromě členů dřívějších NSK skupin nabízí právo na občanství všem lidem na světě, lidem různých náboženství, ras, národností, pohlaví a víry. Stát NSK se ale nerovná Neue Slowenische Kunst, má naprosto odlišnou náplň.

Velkou část vašich písní tvoří coververze. Domníváte se, že některá sdělení se podávají skrz přepracování cizího díla lépe, než kdybyste vytvářeli nové dílo - novou skladbu?
Ano. Všechno už bylo řečeno a jediná novota, jediná odlišnost, které můžeme dosáhnout, spočívá ve formě, nikoli v obsahu. Proto dává reinterpretace smysl. Na divadle tato metoda existuje už od starověkého Řecka.


Jednou jste prohlásili, že nevěříte v originalitu. Znamená tohle tvrzení, že všechno, co v kultuře lidé tvoří, jsou podle vás právě reinterpretace, přetváření něčeho, co už v kultuře existuje?
Originalita je klam falešných proroků. Nevíme, proč lidé věří, že jenom protože vytvořili něco "nového", jsou natolik odlišní od ostatních. A proč by měla být vlastně originalita originální? Proč se s ní vůbec obtěžovat?

Když bychom to vzali konkrétně - vaším nedávným reinterpretačním projektem byla deska LAIBACHKUNSTDERFUGE, vydaná roku 2008. Jaká myšlenka za tím skrývá?
Po LAIBACHKUNSTDERFUGE jsme ještě udělali jiné "reinterpretace". Třeba projekt VOLKSWAGNER a hudba k filmu Iron Sky – oboje vycházelo z Wagnera. LAIBACHKUNSTDERFUGE je interpretací Umění fugy (Die Kunst der Fuge) Johanna Sebastiana Bacha. Umění fugy je cyklus fug a kánonů, které ukazují celou paletu transformačních postupů, jako jsou augmentace a diminuce. Protože k partituře nejsou předepsány hudební nástroje, objevila se teorie, že dílo bylo zamýšleno spíše jen jako intelektuální cvičení než pro hraní. I když Umění fugy představuje Bachovu nejakademičtější a nejdůmyslnější tvář, nejde o pouhé pedantství. Nabízí i spoustu energie a inspirace. A když tedy Bach nestanovil instrumentaci, největší otázka zní: jakými nástroji by mělo být Umění fugy hráno? Existuje mnoho klávesových nahrávek, k mání jsou i jiné verze počínaje saxofonovým kvartetem, konče orchestrem. Protože práce hodně vychází z matematických algoritmů, rozhodli jsme se použít počítač a počítačový program jako klíčový "nástroj", který nám umožnil zvláštní elektronickou interpretaci. A ukázal, že Johanna Sebastiana Bacha a jeho dílo lze dobře chápat i jako průkopníka elektroniky, techna a počítačové hudby.

Laibach využívají někdy i práci s kontroverzními obrazy - symboly totalitních ideologií, symboly náboženské... Nahrávku Opus Dei provázely problémy. Myslíte, že v současnosti tento přístup stále publikum šokuje? Když je například konfrontujete s odkazy na demokracii, materialismus nebo nějaký aktuální problém.
Na dějiny jsme nikdy neodkazovali jen proto, abychom lidi šokovali, ale abychom zauvažovali o historickém kontextu věcí. Dneska je samozřejmě těžké lidi obrazy i čímkoli jiným šokovat, protože jsou neustále bombardováni a vystaveni agresivním zprávám, komerční reklamě a demokratické politické pornografii. Proto je nyní ze všeho nejvíc šokující právě obyčejná, jednoduchá, nahá pravda. Ta, kterou obvykle není snadné najít.

Laibach Spectre 7 photo by Maya Nightingale

Ve vaší tvorbě ale hraje velmi důležitou roli i humor, který se v souvislosti s Laibach občas opomíjí. Nebo - cítíte to tak?
Původ slova "humor" souvisí s významy jako "špatná nálada", "vlhkost", "rozmar" nebo "tělesná tekutina". Patologie humoru vysvětluje, že existuje důležitá souvislost mezi tělesnými tekutinami a špatnou nebo dobrou náladou. A je výsledkem vztahu, poměru hlenu nebo slizu, krve a černé a zelené žluči. Poměr má na starosti i různé formy a projevy humoru. Například podle Darwina je "smích" projevem, který je nejčastějším u idiotů, a podle anglického psychologa Brodyho představuje finální část agresivní uzurpace. Humor se může snadno jevit jako prostá morální nezodpovědnost osoby ve vztahu k věcné povaze skutečných spojitostí mezi individuem a společnosti. Jako alibi, které dovoluje všechny kompromisy, popírá požadavky reality a potvrzuje princip jediného uspokojení. Proto Laibach oceňují hlavně smrtelně vážný humor - humor, který si neutahuje.

Když bychom obrátili pozornost k současné situaci, jaký máte názor na dění na Ukrajině? Myslíte, že by pro vás tohle téma mohlo v budoucnu nějak podnětné?
Možná ano. Před několika měsíci jsme odehráli koncerty na Ukrajině a v Moskvě a možná jsme také trochu inspirovali i my je.

 

 

V březnu 2014 vydali Laibach nové album jménem Spectre, kterému předcházelo EP s názvem S. Má nahrávka nějaké scelující téma? Čím jste se nechali inspirovat hudebně?
Spectre je manifestem mezinárodní politické strany, kterou utváříme. Přímo nás ovlivnily události několika předchozích let ekonomické krize, sociálního a politického neklidu v Evropě a ve světě a katastrofální stav hudebního průmyslu a populární kultury obecně. I to bylo důvodem, proč jsme se rozhodli album vytvořit takové, jaké je.

Laibach Spectre 3 photo by Maya Nightingale

Žánrově jsou Laibach škatulkováni jako industrial nebo martial industrial. Považujete to za adekvátní? Co vůbec říkáte na nynější stav industrialní hudby?
Popravdě se s tím tolik neztotožňujeme ani nám nezáleží na tom, jak nás lidé popisují. Veškerou populární hudbu včetně populární klasické hudby považujeme za industrial. Hudba je v současnosti jednoduše produkována, distribuována a propagována těmi "průmyslovými" postupy. Původní, historický žánr industrial byl z toho všeho asi nejméně "industriální". Blížil se vlastně spíše ambientu a reprezentoval kritiku oněch průmyslových principů. Dneska tento žánr zmutoval na svůj sprostý protiklad.

A jakou hudbu máte rádi vy jako posluchači? Jakou desku jste si naposledy pořídili?
Posloucháme nejrůznější druhy hudby. Naposledy jsme si pořídili nahrávku se severokorejským popem.

Laibach jsou proslulí svými nezapomenutelnými koncertními vystoupeními. Chystáte něco speciálního, na co bychom se na vašich českých vystoupeních mohli těšit?
Ano, každá show je něčím výjimečná. Vystoupení v Praze patří mezi ty opravdu výjimečné.

V Praze nehrajete poprvé, co soudíte o českém publiku? Chtěli byste něco říct českým fanouškům?
Ne, není to poprvé, hráli jsme v Praze mnohokrát, ačkoli jsme poprvé vystoupit nemohli. V roce 1983 nám bylo znemožněno vstoupit na území Československa. A ano, české publikum máme rádi včetně všech cizinců. Chtěli bychom jim sdělit hodně, otázka je, zdali budou naslouchat. Jedno je ale jisté: pro nás je české publikum nejúžasnější publikum ze všech. {vypnoutlink:Lucie}

 

text: Lucie Malá, foto: Maya Nightingale

 


 

Laibach Spectre 5 photo by Maya Nightingale TOP

zavřít