Xindl X interview: Typický čecháček? Malost a připosranost

Vydáno 21.04.2014 | autor: redakce

Čecháček Made; tak se jmenuje nové album Xindla X. A jaké jsou rysy takového čecháčka? "Je to člověk, který si neustále stěžuje a tvrdí, že za komunistů se žilo líp," říká muzikant. V rozhovoru přišla řeč i na tzv. barbíny nebo Karla Kryla.

Xindl X interview: Typický čecháček? Malost a připosranost Xindl X interview: Typický čecháček? Malost a připosranost

Xindl X rozhovor 2014 05Xindl X


LIDI SE BOJÍ ZODPOVĚDNOSTI


Právě ti vyšlo nové album Čecháček Made. Jak v tvých očích vypadá takový typický čecháček?

Není jeden univerzální čecháček, existuje víc kategorií. Nejčastější čecháček je ten, o kterém se zpívá v první písničce Čecháček a totáček. Je to člověk, který si neustále stěžuje a tvrdí, že za komunistů se žilo líp. Jemu možná ano, protože měl své jisté a nemusel pro to až tolik udělat. Co na tom, že tu nebyla svoboda a že se tady zavírali a odstraňovali lidi. Pak je další kategorie čecháčků, kteří umějí skvěle profitovat z dnešního systému a hledají si skulinky, jak co nejvíc vydělat a co nejvíc si nakrást. Takže výraz čecháček vyjadřuje jakousi malost a připosranost a taky prospěchářství.

Proč tenhle syndrom "tenkrát bylo líp" stále nemizí?
Když neustále slyšíš o úplatcích, o tom, jak si politici radši hrají malou domů, než aby bojovali za naše zájmy a spoustu dalších věcí, které vyplouvají na povrch, je to hodně demotivující. Člověk si pak může říct, že to vlastně dneska není o tolik horší než dřív. Ale to jsou jen růžový brejle. Já se samozřejmě netvářím, že v dnešní společnosti všechno funguje. Když lidi říkají, že je dneska mizerně, tak v první řadě zapomínají, že kdysi bylo mnohem mizerněji. Další problém je v tom, že svoboda s sebou automaticky přináší zodpovědnost a lidi se té zodpovědnosti bojí. Spoustu lidí chce mít své jisté, nepředřít se, mít jistotu práce, nemuset činit velká rozhodnutí.

Myslíš, že se situace zlepší s novou generací? Že další generace už nebude tvrdit, že za komunistů bylo líp?
Můžou nastat dvě věci. Buď s novou generací, která komunisty nezažila, tohle stěžování konečně vymizí. Nebo to bude ještě horší, protože naopak zmizí ti pamětníci a mladí lidé se na tu minulost budou o to víc v pozitivním odvolávat. Proto je důležité si tu minulost připomínat a na ta zvěrstva nezapomenout. Stejně jako v případě druhé světové války.

 

ANOREKTIČKY A KLUCI Z POSILOVEN


Ve svém prvním singlu Barbína kritizuješ plastikové blondýny a umělou krásu. Jakýje tvůj názor na současné znázorňování  krásy jako takové?

Krása je v dnešní době přešponovaná k nereálným požadavkům. Každá holka přece nemusí vypadat jako anorektička a každej týpek jako někdo, kdo tráví život v posilovně a nežere nic jiného než steroidy. Tyhle lidi ani nemůžou bejt zdravý. Ten song je hlavně o holkách, které se nechají semlít tímhle módním diktátem, který je prostě špatně nastavený. Holka si nechá zvětšit prsa na trojky, stejně si jí nikdo nevšímá, tak si nechá přidat ještě číslo...

Při poslechu alba mě překvapilo, že tam častěji zní dechy a z několika písniček je patrný východní sound, Balkán. Byl to záměr?
To bych ani neřekl. Záměr byl udělat album víc folkové než popové, aby ty písničky fungovaly samy o sobě jen s kytarou. Je ale pravda, že třeba u skladby Prase jsem to k té balkánské dechovce směřoval. Ta skladba mi evokuje Kosturicovy filmy. Pak u skladby Orel mezi supy, kde je zase cikánský klarinet. Takže nějaké náznaky tam jsou.

 

 

Na desce si s tebou zazpívala Olga Königová z ILLE, o které je zejména poslední půlrok hodně slyšet. Jak ses k Olze dostal?
Ve svých hudebních začátcích jsem koncertoval jako předskokan Obří broskve (bývalá kapela Olgy Königové, pozn. redaktora) a když jsem hledal ženský hlas do písničky V blbým věku, vzpomněl jsem si hned na ní. Nechtěl jsem na album zvát lidi, které neznám, jen proto, abych se tím mohl pyšnit v bookletu. Šlo mi o to natáčet s lidmi, s kterými je mi dobře.

Přestože jsi kdysi říkal, že je ti bližší poloha s kapelou než jako samostatného písničkáře s akustikou, společně s klasickým diskem vychází i čistě písničkářská unplugged verze. Preference obou těchto poloh se tedy vyrovnaly?
Asi ano, obě ty polohy mě teď baví stejně. Asi bych to nebyl já, kdybych hrál jenom s kapelou. Rád to střídám. V klubu, kde je to víc kontaktní a intimní, jsem radši sám za sebe jen s tou kytarou a na festivalech mě to víc baví s dalšími lidmi kolem. Teď jedu sám dlouhé akustické turné, na podzim chystám ten protipól - tři velké koncerty s kapelou a nějakými hosty. Praha, Brno a Bratislava, jediná tři indoor vystoupení takhle ve velkém.

Xindl X rozhovor 2014 30 Xindl X rozhovor 2014 10


BARBÍNY NA KONCERTY NECHODÍ


Překvapuje mě, že jsi na turné vyrazil ještě před vydáním desky, což přinejmenším z marketingového hlediska asi není zrovna rozumný krok...

Zpětně si říkám, že to asi byla trochu blbost. Jde ale o to, že tohle turné původně nemělo být přímo k desce. Album jsme chtěli vydat až na podzim, jenže najednou bylo natočené a už se nám nechtělo dál čekat. V té chvíli bylo turné domluvené a hýbat s ním by bylo problematické. Tak jsme to riskli.

Na druhou stranu jsi tam mohl otestovat nový materil s předstihem.
Přesně. Třeba u té první skladby Čecháček a totáček testujeme složení publika. Kolik komunistů nebo těch čecháčků odejde ze sálu. (smích)

Hraješ Barbínu?
Hraju.

A odcházejí barbíny?
Neodcházejí, ony na ty koncerty asi vůbec nechodí. Občas ale přijde holka s cédéčkem, že chce věnování "pro barbínu".

Xindl X rozhovor 2014 26 


UPSAT DUŠI XINDLOVI


Poměrně čerstvou věcí je vzpomínkový koncert k narozeninám Karla Kryla. Objevilo se hodně skepticismu ohledně faktu, že člověk, který Kryla nezažil, interpretuje jeho skladby a jeho názory. Co si o tom myslíš?

Když je dobrá písnička, funguje i sama o sobě. Většina lidí, která tam hrála, ale totalitu osobně pamatuje. Zároveň si myslím, že vztah k jeho písničkám můžeš mít nehledě na to, že jsi v době jejich vzniku nebyl na světě. Ty skladby jsou nadčasové. A všichni, kteří tam hráli, k tomu přistoupili pietně, nikdo z toho neudělal hloupou popinu.

Co znamenal Karel Kryl pro tebe?
Pro mě to byla první hudba, s kterou jsem se setkal. Jeho písničky poslouchali moji rodiče společně se skladbami Jarka Nohavici, Karla Plíhala nebo věcí ze Semaforu. Učil jsem se tenkrát některé texty, ačkoliv jsem ještě nevědí, co znamenají.

 

 

V nové koncertní sestavě nahradil Davida Landštofa Emil Valach. Co se stalo?
Na minulé desce s námi hrál ještě Pepa Štěpánek. S Pepou i Davidem jsme pořád kamarádi, ale oba měli zároveň hodně projektů kolem. A já jsem chtěl, aby lidi z mojí kapely nedrolili pozornost jinam, aby tu duši upsali jenom mně.

Když je Xindl X zrovna bez práce, co dělá jeho alter ego Ondřej Ládek?
Kromě koncertování mám nový pořad v rádiu. Jmenuje se to Xindloviny a každý týden tam prezentuju jednu novou písničku na aktuální téma té doby. To žere hrozně času. A kromě toho jsem táta na plnej úvazek.

 

text: Petr Adámek, foto: Tomáš Vlach

 


 

Xindl X rozhovor 2014 12 TOP

zavřít