RECENZE: Maroon 5 chtějí být hitoví za každou cenu

RECENZE: Maroon 5 chtějí být hitoví za každou cenu RECENZE: Maroon 5 chtějí být hitoví za každou cenu

Maroon 5 VMAROON 5

V
Universal Music
11 Trax/ 40:10

Tracklist: Maps, Animals, It Was Always You,  Unkiss Me, Sugar, Leaving California,  In Your Pocket, New Love, Coming Back For You, Feelings, My Heart Is Open

Overexposed představovalo v tvorbě Maroon 5 revoluci. Poprockové kytary a bicí byly nahrazeny synťáky a elektro rytmikou jako ušitou pro taneční parket. Přizvána byla i řada nových producentů a nová muzika se začala vyšívat k obrazu rádiových hitů. Nové album volí stejnou strategii.

Producentský tým zůstává: na albu se objevují producentská jména jako Benny Bianco, Ryan Tedder nebo Max Martin, kteří stojí za velkými hity popových hvězd jako například Katy Perry. Ani nástroje se nemění. Do kapely se však vrací původní klávesák Jessie Carmichael. Výsledkem roční spolupráce v Conway studios je jedenáct nových písní, mezi kterými posluchač může v malé míře nalézt ty, které budou trhat rádiové příčky a stanou se povinnou výbavou repertoáru klubových DJs. Zároveň také ale může narazit na klišé v podobě popových balad snažících se násilně dostat do hlavního vysílacího času.

Co si Maroon 5 zachovali, je cit pro neobvyklé melodie, což je dáno obrovskými možnostmi vokálu Adama Levina. Falzet střídá s hloubkami a to emotivní a údernou formou. Výborným příkladem je pilotní sing Maps s velkolepým tanečním refrénem. Vtisknout tenhle pocit do všech písní se ale ne vždy povedlo, což platí zejména pro pomalejší písně. Ať už Adam zpívá Unkiss Me sebevíc emotivněji, ať refrény v Leaving California gradují a bicí v New Love šlapou jako o život,  mrazení v zádech rozhodně nečekejte.  Zatímco na předchozím albu to bylo nové a funkční, nové desce to dělá dojem prosté kopie.

Zdařilejším kouskem je např. It Was Always You s atmosférou devadesátých let a budící dojem, jako by ji složil Seal nebo Savage Garden.  Feelings zase ztělesňuje vše co je na Maroon 5 originální a připomíná časy písní jako Makes Me Wonder nebo Give A Little More. Funková kytara jede jako o život, text je skrz na skrz protkán vášní k opačnému pohlaví.

Jediným hostem na albu je frontmanka kapely No Doubt Gwen Stefani. Píseň My Heart Is Open je příjemná klavírní balada, zasloužila by však propracovanější text, jelikož ve verších "If you don't ever say yeah, Let me hear you say yeah, Wanna hear you say yeah, yeah, yeah" mnoho poetiky nenajdete. Texty Maroon 5 se samozřejmě nikdy netopily ve složitých filozofických metaforách a jednoduše směřovaly k prostému tématu láska. Obvykle však mají svou lyrickou úroveň, která při poslechu My Heart Is Open poněkud klesá.

S příští deskou doufejme v návrat ke kořenům. Jinak by se mohlo stát, že ji odhodíme po prvním poslechu s pocitem, že zní zase stejně.

BEST TRAX: Maps, It Was Always You, Feelings
ZKUS TAKY:  Jamiroquai - Rock Dust Light Star, One Republic - Native, Imagine Dragons - Night Visions