RECENZE: Krok za krokem s Kruk hard rockem

Vydáno 23.09.2014 | autor: redakce

Generál Jaruzelski by neměl radost. Ve východním bloku kdysi bolševiky proklínaný hard rock také v "Polsce" nejenže zakořenil, ale i po letech neoblomně bují. Tamní čelní žánroví představitelé Kruk se sice zrodili až na pokraji stávajícího milénia, ovšem čtvrtou řadovkou se opět hrdě hlásí k hard rockové klasice, kterou se však nebojí rozvíjet.

RECENZE: Krok za krokem s Kruk hard rockem RECENZE: Krok za krokem s Kruk hard rockem

kruk beforeKRUK
BEFORE
Metal Mind
11 trax / 67:06 min

Tracklist: My Sinners, Last Second, Once, Wings Of Dreams, Grey Leaf, My Morning Star, Farewell, Open Road, Timeline, Moja Dusza, Szary Liść

Kruk se zbytečně nerozhlížejí po tupých zákonitostech showbyznysu a marketingu a v rozsáhlých opusech, převážně se převalujících ve středním tempu, nechávají stěžejní prostor opanovat (a přitom ne onanovat) instrumentální složku. Aby bylo zkraje jasno, seznamovací polibek činí hned na úvod My Sinners atakující hranici deseti minut. Pádné to předznamenání skvěle odvedeného řemesla s bohatým podílem kytarových i klávesových sól.

Kvintet nicméně nelpí na žánrových dogmatech a písně směle posouvá k prog rocku. Avšak jestliže již předchozím albům chyběla jiskra výjimečnosti, vykřesat se ji nepodařilo ani tentokrát. Opravdu nosný riff, který by kácel stromy či ledovce, se přes pár dílčích náběhů ne a ne vyloupnout.

Jednoznačným krokem správným směrem se jeví obměna na pěveckém postu. Novic Roman Kańtoch je posilou, která vtiská kapele mnohem výraznější a barvitější ksicht než dokázal jeho předchůdce. Mimochodem - dva závěrečné bonusy, takto zopakované Grey Leaf a Farewell v mateřštině, názorně ukazují, že má-li interpret mezinárodní ambice, bez anglických textů se opravdu neobejde, byť k výslovnosti rodilého mluvčího je cesta daleká. Polština zní (nejen) v rocku vskutku nepatřičně změkčile a to i slovanskému uchu. Nejinak zajisté nahlížejí západní národy též na písně v našem jazyce.

Kruk však mají v záloze i zajímavější bonusy. Čtvrtou řadovku doplňují DVD s obligátními rozhovory, přiblížením studiových prací, akustickou improvizací kapelníka Piotra Brzychcyho a především s šestiskladbovým záznamem letošního vystoupení ve slovutném katowickém Spodku, kde rozehřívali publikum pro Deep Purple. Věru názorné prolínání poctivých hard rockových tradic se závany svěží progrese.

BEST TRAX: My Sinners, Once, Grey Leaf
ZKUS TAKY: Uriah Heep - Demons And Wizards, Rush - Clockwork Angels, Saga - 20/20

Daniel Folprecht