ROCKBLOG: Nové U2 servíruje iTunes i těm, kteří o ně nestojí

Vydáno 16.09.2014 | autor: redakce

Rozumné propojení příjemného s užitečným je pro hudební business jako plovací vesta, která mu brání před utonutím. Firma Apple, která se před nedávnem podílela na vydání aktuálního alba U2, se ale z neznámých důvodů dopustila kroku vedoucího opačným směrem.


U2 - Songs Of Innocence2 photo credit PAOLO PELLEGRINU2 pustili do světa své nové album prostřednictvím společnosti Apple


Každý určitě dobře zná následující situaci - jdete do obchodu koupit novou televizi a místo abyste odešli pouze s jednou krabicí v nákupním košíku, cpe vám vlezlý prodavač do ruky další igelitku, v níž se nachází další - často naprosto bezvýznamný - dárek zdarma coby projev vděku a úcty. Pomineme-li skutečnost, že onen dárek je grátis jen málokdy a že díky podobnému vlezdoprdelkovství mají lidi čím dál větší tendenci opovrhovat poskytovateli služeb, kteří podobné "benefity" nenabízejí (ať už z důvodu ekonomického nebo plynoucího z přesvědčení, že je to zkrátka blbost), je v nás tímhle způsobem uměle pěstováno domnění, že konzum a kvantita jsou ekvivalentem kvality a katalyzátorem radosti.

Je s podivem, že se k takovému chování uchyluje i gigant, jakým je na světovém trhu společnost Apple. Prostřednictvím aplikace iTunes takhle v průběhu minulýho týdne vecpala svým zákazníkům do jejich jablíček nové album U2 Songs of Innocence. Na první pohled filozofie vcelku rozumná - Bona a spol. adoruje značná část světové populace a stejné je to i s výrobky Applu, potažmo iTunes. Vzájemná reklama fungující v řadě jiných odvětví vcelku běžně a účinně, se v tomhle případě jeví jako věc užitečná. Ne pro všechny z nás se ovšem spojuje s adjektivem příjemná. Jsou snad příjemné letáky v poštovní schránce či nekonečné spamy v té virtuální?


Pro uživatele applovských iHraček celý tento marketingový tah znamená, že bude jejich playlist okupovaný novými U2 bez ohledu na to, jestli o album doopravdy stáli. Ne nadarmo na internetu kolují na tohle téma peprné vtípky, z nichž nejpovedenější je ten, kdy nejmenovanej uživatel Twitteru adresuje stížnost Timu Cookeovi. Stojí v něm, že jeho iPhone byl infikovaný virem nazvaným U2 a že by se ho rád zbavil...

U2 - Songs Of Innocence 1 photo credit PAOLO PELLEGRIN


Diktovat zákazníkovi, co má nebo nemá od obchodníka odebírat, je scestné z celé řady důvodů. Pomineme-li nesmyslnou ideu, že každý, kdo má produkt Apple, musí bez vlastního zájmu a přičinění nové album U2 ve svém playlistu mít (pravda, delete je vcelku jednoduché řešení, ale jde o princip...), degraduje tenhle přístup i samotné album U2. Tím, že ho Apple napumpuje do všech přístrojů nevyjímaje lidi (byť menšinu), kteří o něj nestojí, přenese se nechuť těchto lidí i na produkt kapely, po jejíž další činnosti se doteď marně volalo od roku 2009. Nakolik šlo o záměr Bona a spol. a do jaké míry byly tyhle plány dlouhodobě spřádány Applem, zatím není jasné.

Tak či onak, z obchodního hlediska je pořád lepší jednat se zákazníkem jako se samostatně myslící bytostí, která si sama určí produkt, o který má zájem, aniž by musel být někým vnucován. Takovéto zacházení se jednoduše jeví jako nešetrné. Bez ohledu na to, jak moc dobrá ta nová deska ve skutečnosti je.

text: Adam Vrána

 


 

u2-2013 TOP

zavřít

Při poskytování služeb na těchto stránkách nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie na těchto stránkách. Další informace naleznete zde. Rozumím