RECENZE: Trocha jazzového kýče Lady Gaga a Tonyho Bennetta neuškodí

Vydáno 02.10.2014 | autor: Lucie Malá

Rok po rozporuplně přijaté desce Artpop, ke které momentálně Lady Gaga jede turné se zastávkou v Praze, vydala spolu s Tonym Bennettem jakoby mimochodem a bez většího proma jazzové, resp. jazzem inspirované album. Výsledkem spojení dvou interpretů je pohodová nahrávka plná duetů a dvě písně každého z nich zvlášť.

RECENZE: Trocha jazzového kýče Lady Gaga a Tonyho Bennetta neuškodí RECENZE: Trocha jazzového kýče Lady Gaga a Tonyho Bennetta neuškodí

Lady Gaga Tony Bennett Cheek to CheekTONY BENNETT & LADY GAGA
CHEEK TO CHEEK
Universal Music
11 trax / 34:43

Tracklist:
Anything Goes, Cheek to Cheek, Nature Boy, I Can't Give You Anything But Love, I Won't Dance, Firefly, Lush Life, Sophisticated Lady, Let's Face the Music and Dance, But Beautiful, It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing)

Spolupráci Bennetta s Lady Gaga fanoušci zaregistrovali už v době společné písně The Lady Is a Tramp. Tony Bennett kromě Lady Gaga spolupracoval i s jinými známými jmény, například s Amy Winehouse.

Materiál na albu tvoří obvyklý jazzový arzenál, nalezneme tu skladby jako Anything Goes Colea Portera nebo Cheek to Cheek Irvinga Berlina. Dvojici vyloženě baví spolu během písní komunikovat, reagovat na sebe a svůj zpěv, deska nepůsobí staticky a zvuk nepřirozeně čistě a sterilně, jak by se dalo u popových hvězd, které na takové projekty často pěvecky vybaveny nejsou, očekávat. Lady Gaga nepochybně zpívat umí, stačí se zaposlouchat do sólové písně Lush Life nebo se přesvědčit na jejích klasických živých vystoupeních či záznamech.

Většině desky panuje spíš příjemná atmosféra. S trochou toho kýče se v takovém případě musí počítat a nemá cenu ho albu vyčítat. Nahrávka může připomenout vánoční atmosféru – a ač je teprve podzim, Cheek to Cheek by mohla zanedlouho dobře posloužit jako vánoční dárek.

Standardní vydání desky je poměrně krátké a při pořizování novinky stojí za úvahu případně investovat do nějaké z rozšířených deluxe verzí. Mimo jiné na nich totiž lze nalézt skutečně pozoruhodný kousek, a to coververzi klasického hitu Bang Bang (My Baby Shot Me Down), která, jakkoli je masově rozšířená od Nancy Sinatra, pochází prapůvodně z roku 1966 z pera Sonnyho Bona pro Cher. Přirozeně lehce poupravená, jazzově laděná skladba v podání Lady Gaga je nahrávkou živého vystoupení v newyorském Jazz at Lincoln Center. Odehrána i odzpívaná je ale natolik čistě a sebejistě, že technicky nelze interpretce vyčíst vůbec nic.

Lady Gaga jazzové polohy svědčí - sama často svou tvorbu okořeňuje klasičtějšími postupy. Vzpomeňme například saxofon v The Edge of Glory nebo piánovou Speechless, která má celkem daleko od rozbředlých klávesových popových ploužáků. Je zajímavé, že se poměrně často na podobných projektech ukáže, že popové hvězdy, jejichž běžná hudební produkce vychází vstříc zájmu většina natolik, že si pod sebou současně nutně kvalitativně podřezává větev, umí zatraceně dobře zpívat a kdyby jen trochu chtěly, měly by na víc. Lady Gaga si v tomto ohledu servítky sice nebere a zdá se, že si skutečně dělá opravdu jen to, čemu sama věří. Ale stačí si vzpomenout na strhující výkon Beyoncé ve filmu Cadillac Records v porovnání s její běžnou prací a jednoho zamrzí, že se na podobné vlně nenese popová hudba obecně. No nebyla jedna z těch lepších desek Christiny Aguilery jazzem inspirovaná Back to Basics?

Jazz na Cheek to Cheek sice zřejmě nebude šálek kávy pro každého, ale je cenným vedlejším projektem jedné z největších a komerčně neúspěšnějších hvězd současnosti a minimálně pro část jejích oddaných fanoušků bude třeba znamenat i inspiraci a pootevřené dveře k další podobné muzice. {vypnoutlink:Lucie}

BEST TRAX:
Anything Goes, I Won't Dance, Lush Life
ZKUS TAKY: OST Cadillac Records, Amy Winehouse – Frank, Christina Aguilera – Back to Basics