RECENZE: Ivan Kral ani na Always nepodléhá módním trendům

Vydáno 09.12.2014 | autor: redakce

Hned od úvodní pecky Make Up Your Mind je jasné, o co na studiovce Ivana Krale půjde. Prostě další klon Rolling Stones, Talking Heads nebo Velvet Underground. Jenže co chcete, aby muzikant vzešlý z klasického rocku 70. let vymýšlel... Jeho všeobecně známý životní i umělecký příběh je dostatečnou zárukou, že tenhle člověk jen tak nepodlehne vábení módních trendů.

RECENZE: Ivan Kral ani na Always nepodléhá módním trendům RECENZE: Ivan Kral ani na Always nepodléhá módním trendům

ivan kral alwaysIVAN KRAL
ALWAYS
Warner Music
12 trax / 38:31 min

Tracklist: Make Up Your Mind, Tear My Heart, I'll Be There, Tell Me, Mystery Girl, Back Off, Never Want to be Without You, Ball and Chain, Time, Jealousy, Hard to Please, Angel

Od začátku je tedy jasné, že Kralovo nové album je přímým pokračovatelem "stonesovsky" znějící dvanáct let staré nahrávky Photoalbum. Tucet songů zkomponoval až na jednu výjimku sám Kral a otextovala je jeho životní partnerka a manažerka Cindy Hudsonová. Následující Tear My Heart potvrzuje, že pražský rodák není nijak výjimečný zpěvák, ale jeho vokál má zajímavý výraz. Je škoda, že nedošlo na jeho roztomile poameričtěnou češtinu jako na vynikajícím albu Prohlédnutí / Clear Eyes z roku 1998. Právě z této nedoceněné nahrávky pochází i hit So Bad (Mám tvůj stín), který na nové desce připomene jeho jakási zrychlená verze  I'll Be There.

Always je sice svým způsobem nepřekvapivá deska, nemusí se však u ní nudit ani posluchač znalý kořenů Kralovy tvorby. Jedná se totiž o příjemně nostalgické album se svižnými kousky jako Tell Me, najazzlou barovou baladou Mystery Girl, harmonikou vyšperkovanou skladbou Back Off nebo retro návratem do šedesátek (Ball and Chain, Hard to Please). Důkazem, že je Ivan Kral schopen napsat opravdu chytlavou poprockovou melodii, je Never Want to be Without You. Snad jen efekt efekt policejních sirén začíná být v rockovém skladatelství trochu kýč.

Desku uzavírá skladby Angel, kterou Kral představil již v říjnu 2012 v pořadu Show Jana Krause. Tehdy jej na klavír doprovázel Bruce Brody, na albu však je verze s kytarou, což jen podtrhuje úsporné vyznění alba, které muzikant nahrál téměř sám v Detroitu. Hostuje na něm pouze bubeník Tino Gross a saxofonista vystupující pod jménem Johnny. Možná proto místy zní jako demonahrávka, ani to mu však neubírá na jisté zajímavosti. {vypnoutlink:HIM,Team,Tomáš Klus,Anna K.}

BEST TRAX: Tell Me, Never Want to be Without You, Mystery Girl
ZKUS TAKY: Rolling Stones - GRRR!, The Velvet Underground - Loaded, Patti Smith - Radio Ethiopia

Roman Jireš