RECENZE: Na dalším z živáků nabízí Škwor pramálo nového

Vydáno 27.12.2014 | autor: redakce

Nutno uznat, že Škwor si své příznivce hýčká. Kromě čilého koncertování je každým rokem oblaží nějakým tím nosičem, zpravidla pro potěchu oka i ucha zároveň. Nejinak je tomu letos, v šestnácté sezóně jeho tažení, s dozvuky oslav té patnácté.

RECENZE: Na dalším z živáků nabízí Škwor pramálo nového RECENZE: Na dalším z živáků nabízí Škwor pramálo nového

Škwor-15let-titulkaŠKWOR
15 LET - PRAHA INCHEBA ARENA
Supraphon
26 trax / 79:40 min

Tracklist: Intro, Ráno, Celebrity, Vyvolenej, Slovo, Kámen, Rabujem, Za barevným sklem, Nebuď debil, Banda komiků, Vyhlašuju boj, Sraž nás na kolena, Sliby a lži, Amerika, Sama, Vzácnej je nám, Zabiják, Může se stát, Ty lhát mi smíš, Málo je víc, Poslouchej, Tak to jsme my!, Pohledy studený, Síla starejch vín, Mý slzy neuvidíš, Duše (závěr)

Ten tam je Škwor (tehdy vlastně ještě Skwar) upřednostňující alkohol i další kratochvíle před seriózním muzikantstvím a vyžívající se v obnažených zadnicích či nafukovacím penisu na pódiu. Když to nikam nevedlo, změnil filozofii a časem vyspěl v profesionálně fungující kapelu, přičemž jeho stávající nesporný úspěch je učebnicovým příkladem, že s poctivou prací a důsledným přístupem daleko dojdeš.

Ačkoli ona výše zmíněná četnost škwořích živáků ubírá každému dalšímu na výjimečnosti, dosud největší samostatný koncert je pádným opodstatněním záznamu a čtyřtisícihlavá masa přítomných evidentně spokojených příznivců si nepochybně libovala, že slyší osvědčený repertoár, občerstvený alespoň patero kousky z nejnovější řadovky Sliby & lži. Navíc kapela odehrála své vesměs melodické chytlavky opatřené drsným kabátem ve skvělé formě. Energií Škwor smetl i přizvaného Kamila Střihavku, jehož profesorským hlasovým kreacím coververze Tears For Fears Shout (neboli Sraž nás na kolena) příliš prostoru nenabídla.

Připojená DVD varianta je díky kapacitním možnostem ještě o tři kusy (Sympaťák, Křídla, Vizitka) obsáhlejší a - až na nejnutnější výjimky - nesestříhaná verze tedy nabízí kompletní reálnou podobu výročního koncertu. Takže kromě Hrdličkových průpovídek ukáže i rozpaky hostující Gabriely Gunčíkové, kterou frontman dramatickým tónem pozval na pódium a poté ji zanechal osudu sháněje se po trsátku. Nicméně Gábinin dravý hlas akustickou Vzácnej je nám navzdory drobnému zabloudění mezi slokou a refrénem báječně prozářil. Jinak ovšem poněkud unifikované a oposlouchané skladby (ano, říká se jim i nezbytné hity) doplnily okoukané pózy ústředních aktérů. Někdy prostě opakování nebývá matkou moudrosti, nýbrž stereotypu. Slova uznání naopak zaslouží doprovodná světelná a pyrotechnická show zvýrazňující dynamiku vystoupení i tentokrát povedený obrazový záznam vystihující vřelou symbiózu kapely s publikem.

Přednedávnem Škwor zdolal další metu, a to velký sál Lucerny. Je tudíž velmi pravděpodobné, že do roka a do dne agilní kvarteto a jeho tvůrčí kolektiv nenechá nahrávku ležet ladem. Z rozjeté vlny se nerado seskakuje, tak proč si kalit mysl úvahami o devalvaci, že?

BEST TRAX: Sraž nás na kolena, Vzácnej je nám, Může se stát
ZKUS TAKY: X-Core - Life And Stuff, Kabát - Po čertech velkej koncert 2009, Lordi - Market Square Massacre Live

Daniel Folprecht