RECENZE: Počátky Kiss nikoli z reprobeden, nýbrž na papíře

Vydáno 11.02.2015 | autor: redakce

Ať již mají početné tábory zarytých příznivců i zatvrzelých odpůrců názor na rockové veterány Kiss jakýkoli, stabilní pozice zářící hvězdy showbyznysu napříč čtyřmi dekádami je neoddiskutovatelná. Ne všichni ovšem mají představu, jak složitá cesta na onen piedestal vede.

RECENZE: Počátky Kiss nikoli z reprobeden, nýbrž na papíře RECENZE: Počátky Kiss nikoli z reprobeden, nýbrž na papíře

Kiss - publikace Nothing To LoseKEN SHARP, PAUL STANLEY, GENE SIMMONS

NOTHIN' TO LOSE: ZROD KISS 1972-1975
BB/ART

A právě na počátky fenoménu Kiss se zaměřuje seriózně pojaté knižní vyprávění odstartované prvním setkáním jedněch z milionů začínajících muzikantů v roce 1970, aby autor (respektive autoři - na textu se podíleli dva protagonisté Kiss) kapelu opustil o pouhých pět let později v období čtvrtého alba - živáku Alive! - již jako úspěšné a respekt vzbuzující osobnosti.

Nejde o strohý popis událostí, příběh se odvíjí formou sestřihu rozprav aktérů oněch událostí zevnitř i zvenčí. Ke slovu se tedy dostanou samotní muzikanti a členové jejich doprovodného technického týmu a managementu, ale i majitelé klubů, v nichž Kiss začínali, méně či více proslavení kolegové a šťastní pamětníci prvních koncertů, kteří tehdy neměli tušení, ke zrodu jaké legendy se nachomýtli.

V souhrnu ono široké spektrum respondentů zajišťuje opravdu detailní a fundovaný rozbor tehdejších událostí - vždyť zmíněnou pětiletou etapu obsáhne zhruba pět set padesát stran vzpomínek, historek a názorů. Ne všechny repliky jsou ovšem účelné a mají vypovídací hodnotu. Místy zas dotazovaní zabíhají až do zbytečných detailů, opakujících se navíc z úst vícera zúčastněných, takže vyprávění začne ztrácet spád. Leč samotná faktografie Kiss to nepřipustí nadlouho. Sharp navíc účinně postrkuje příběh seskládaný z citací krátkými vysvětlujícími vsuvkami. V dalších sledech se podařilo vykreslit newyorskou klubovou - zdaleka ne jen rockovou - scénu počátku sedmdesátých let minulého století, nastínit pohnutky nahrávacích společností a poukázat, jak výraznými změnami od těch dob fungování showbyznysu prošlo.

Jazyk je zejména u Gene Simmonse důležitým pomocníkem, ale povedl se i ten český, v překladu Šárky Kubánkové. V adekvátní míře využívá poměru spisovné a hovorové mluvy, což přispívá k ještě lepší čtivosti. Pouze na označení "cestovní manažer" se hůř přivyká.

Vzhledem k podstatné vizuální složce prezentace Kiss nesmí samozřejmě publikace postrádat spoustu fotek. Exkluzivní obrazová část mapuje vývoj image Stanleyho, Simmonse, Frehleye a Crisse, ovšem zaskví se též civilní snímky ze zkušeben a nahrávacích studií či dobové artefakty jako plakáty nebo rukopisy. Samotná živoucí předloha je zárukou poutavosti Sharpovy tlusté knihy. Jelikož se však životopisec nespokojil s povrchní a senzacechtivou podobiznou fantaskních figurek, dokázal zaznamenat reálný příběh o zarputilosti a nezdolné víře muzikantů v sebe sama. {vypnoutlink:Def Leppard}

Daniel Folprecht
4/7

0,00