RECENZE: Richard Müller kapelu nepotřebuje, vystačí si jen s Hlasy

Vydáno 06.03.2015 | autor: redakce

Richard Müller vydal v loňském roce druhý díl a capella projektu Hlasy v podobě studiového alba a zvukový záznamu koncertu z Bratislavy, a to jak na CD, tak na DVD. Album má potenciál oslovit masy, na straně druhé i náročnější hudební fajnšmekry.

RECENZE: Richard Müller kapelu nepotřebuje, vystačí si jen s Hlasy RECENZE: Richard Müller kapelu nepotřebuje, vystačí si jen s Hlasy

Richard Muller HLASY 2RICHARD MÜLLER & FRAGILE

HLASY 2
Universal Music
20 trax / 89:13

Tracklist: Slon v porcelane, Hluk, Čo ťa bolí, Baroko, Srdce jako Kníže Rohan, Nahý II., Rieka, Mama, Nočná Optika, Naša láska letí, Už asi nie si, Tlaková níž, Čo s tým, Štěstí je krásná věc, Cigaretka na dva ťahy, Milovanie v daždi, Nebude to ľahké, Srdce jako Kníže Rohan, Očenáš, Po schodoch

Kompilace navazující na předchozí album Hlasy je něco mezi best of výběrem a živákem: jde o staré skladby v a capella aranži. Vokální oktet Fragile, se kterým Müller kompilaci připravoval, je složený ze skvělých a zkušených zpěváků a má za sebou mnohaletou historii. To je znát jak na skvělé souhře jednotlivých členů, tak na propracovanosti aranží, ve kterých je všeho tak akorát - Fragile zkrátka nemají zapotřebí ukazovat všechno, co umí. Ať už mluvíme o imitování perkusí, bicích, sóla elektrické kytary nebo křídlovky (to vše a ještě více zvládají napodobit hlasem zcela bravurně), nebo sólových vstupech jednotlivých zpěváků, nikdy není překročena pomyslná čára zbytečné exhibice.

Studiová část kompilace přináší remake Müllerových skladeb, které nebyly zachyceny na předchozím a capella albu. Jsou tu obsaženy jak staré šlágry z dob, kdy Müller ještě koncertoval se skupinou Banket (Slon v porceláne), tak Müllerova novější tvorba (Čo ťa bolí nebo Hluk z alba Už) a nemůžou chybět ani některé z největších hitů - zejména triptych Baroko, Srdce jako Kníže Rohan, Nahý II.

Setlist bratislavského koncertu, jehož záznam tvoří obsah DVD i druhého CD, je živým provedením předchozího studiového alba Hlasy jen s drobnými úpravami. Koncertní podoba většiny skladeb se od studiové verze příliš neliší: zpěváci o moc větší prostor nedostávají a vzhledem k žánru nelze ani čekat nějakou zvláštní pódiovou show. Jediným bonusem je tak důkaz, že Fragile skutečně umí zpívat a nešlo jen o studiové kouzlení.

Videozáznam je o něčem jiném: je nejen zajímavé sledovat grimasy a projev zpěváků a zpěvaček během jejich výkonu, ale dokonce můžete i lehce nasát atmosféru - v tomto ohledu udělali kameramani i střihač kus dobré práce. Oproti zvukovému záznamu nechybějí ani Müllerovy promluvy mezi skladbami, které rozhodně stojí za to, alespoň pokud vám vyhovuje jeho minimalistický a poněkud suchý humor.

Na českou i slovenskou krajinu jde rozhodně o pozoruhodný počin. Projekt má přidanou hodnotu a uměleckou cenu a nejde jen o rychlokvašku, která má vyplnit hluché místo v autorově tvorbě nebo prvoplánově vyvolat pozornost. Jedinými výtkami by snad mohla být již zmíněná podobnost mezi nahrávkami a poněkud ošizené rozhraní DVD, na kterém lze najít jen položky "celý koncert" a "kapitoly", ačkoliv se nabízí celá řada bonusového materiálu (rozhovory, střípky z natáčení atd).

Bez Hlasů, za to v plné instrumentální podobě můžete Richarda Müllera vidět na vyhlášení ankety Žebřík 13. března v Plzni.

BEST TRAX: Nebude to ľahké, Čo ťa bolí, Cigaretka na dva ťahy
ZKUS TAKY: Richard Müller - 44, The Real Group - The Real Album, Bobby McFerrin - Simple Pleasures