RECENZE: Živá voda Florence and the Machine v jedenácti podobách

Vydáno 29.06.2015 | autor: redakce

Florence And The Machine přišli po čtyřech letech s novou deskou How Big, How Blue, How Beautiful. Je to zatím nejsilnější album, jaké dala parta kolem Florence Welch dohromady. Singly Ship to Wreck i What Kind of Man jsou navíc jejich dílem skládanky pro nejzásadnější songy roku 2015.

RECENZE: Živá voda Florence and the Machine v jedenácti podobách RECENZE: Živá voda Florence and the Machine v jedenácti podobách

Florence  The Machine  How Big How Blue How Beautiful rececnzeFLORENCE AND THE MACHINE
HOW BIG, HOW BLUE, HOW BEAUTIFUL
Universal Music
48:46 / 11 trax

Tracklist: Ship to Wreck, What Kind of Man, How Big, How Blue, How Beautiful, Queen of Peace, Various Storms & Saints, Delilah, Long & Lost, Caught, Third Eye, St. Jude, Mother

Během čtyř let od předchozí desky Ceremonials si Florence Welch naordinovala roční pauzu, během které se snažila nastavit svému životu, rozfázovanému mezi koncertní štace, větší řád. A také chtěla napravit pochroumané vztahy s těmi, na kterých jí záleží. Vnitřní klid a možnost se zhluboka nadechnout posunuly Florence do nové etapy. Společně s producentem Markusem Dravsem (Mumford & Sons, Coldplay, Arcade Fire) dokázali vytvořit skvělých jedenáct písní, které mají vrstvený a progresivní zvuk, brnkají na melancholickou náladu a přitom stojí pevně a odhodlaně nohama na zemi. Jistota a neuchopitelná, ale hodně citelná duchovní hloubka je z téhle desky znát na sto honů.

I na novince si Florence stále pohrává s fixací na zemské živly a smrt ji pořád láká. Nesklouzává do depresí tak často jako dřív a místo pádu střemhlav dolů se věnuje v textech víc tomu, jak začít létat. Tuhle změnu pohledu na věc reflektuje hned otevírací song alba Ship to Wreck - zářivá, rozverná, folk-rocková záležitost se sebereflexí až na dřeň: "Did I Drink Too Much? Did I losing Touch? Did I Build This Ship to Wreck?" Mimochodem už nyní jedna z dominantních skladeb roku 2015.

Další singl What Kind of Man ukazuje typickou Florence - bušící kolem sebe hlava nehlava a připravenou na odvetu. Povstaleckou atmosféru vůči jednomu muži a odhodlání k nabytí svobody prolíná s válečnickými popěvky, které působí jako adrenalin, a robustními punkovými kytarami.

Prostor dostávají i smířlivější písně jako něžná balada Long & Lost nebo St. Jude směřující k patronovi všech ztracených duší, ze které jde až mráz po zádech.

How Big How Blue How Beautiful naplňuje nejvíc podstatu osobnosti Florence Welch. Stále nejistá, ale zároveň odvážnější než dřív, hloubavá, ale rázná, přímočará, ale zároveň nepodbízivá. Tolik precizně zvukově vypilovaných a přitom skvěle osobitých písní na jiném letos vydaném albu jen těžko najdete. Jak samotná Florence zmiňuje v rozhovorech, jde o její nejosobnější desku. A to ji dělá tak výjimečnou.

BEST TRAX:
Ship to Wreck, What Kind Of Man, St. Jude
ZKUS TAKY: Kate Bush - Never for Ever, Marina And The Diamonds - FROOT, Arcade Fire - Reflektor